Etapy ważniejsze niż zwycięstwa
Nowy system punktacji w WRC jest mocno kontrowersyjny, co pokazuje ranking kierowców. Prowadzenie w klasyfikacji od pierwszego Rajdu Monte Carlo utrzymuje Thierry Neuville (145 pkt), choć wygrał tylko inauguracyjną rundę. Wiceliderem jest jego kolega z ekipy Hyundaia, Ott Tanak, który także ma tylko 1 triumf z Sardynii. Co ciekawe, oprócz wygranej, tylko dwukrotnie stawał na podium w tym roku. Jego siłą są jednak Super Niedziele, w których zazwyczaj na 4 odcinkach można zdobyć nawet 12 pkt.
🇲🇨
🇸🇪
🇰🇪
🇭🇷
🇵🇹
🇮🇹
🇵🇱
🇱🇻
PKT 1 🇧🇪 Thierry Neuville 30 18 19
19 24 12 14 9 1452 🇪🇪 Ott Tänak 15
6 12
20 26 25 1122 1373 🇬🇧 Elfyn Evans 21 24 16 19 6 18 17 11 1324 🇫🇷 Sébastien Ogier 24– – 21 25 22– 25 1175 🇫🇷 Adrien Fourmaux 11 18 17 13 12 3 17 10 1016 🇫🇮 Kalle Rovanperä – 11 20– 5– 27 23 867 🇯🇵 Takamoto Katsuta 9 3 18 15 4 3 6 7 658 🇳🇴 Andreas Mikkelsen 6– – 8– – 15– 299 🇪🇸 Dani Sordo – – – – 11 16– – 2710 🇫🇮 Esapekka Lappi – 19 4– – – – X
23
Tymczasem trzeci Elfyn Evans nie ma na koncie nawet jednej wygranej. Kierowca Toyoty jest w bliskim kontakcie z czołówką, dzięki czterem podiom i cennym punktom za soboty i niedziele. To wystarcza, aby wyprzedzać Sebastiena Ogiera, który zaliczył 5 z 7 rund (wygrał dwie, w trzech był drugi). Z kolei pozostając bez wygranej Adrien Fourmaux z M-Sport Forda jest przed mistrzem świata Kalle Rovanperą. Fin podobnie jak Ogier, wystartował w 5 rundach, z których wygrał aż 3. W pozostałych zajmował dalekie lokaty, choć odrabiał punkty w niedziele.
Rajd Finlandii na przełamanie?
Elfyn Evans ma duże nadzieje na to, że przerwie swoja serię 8 rajdów bez wygranej. Zanim pojawił się dziś w bazie Rajdu Finlandii, aby rozpocząć zapoznanie z trasą, w sobotę zaliczył testowy start Toyotą GR Yaris Rally1. Podobnie jak rok temu, 35-latek pojechał HYAcenter Ralli z bazą w Tampere. Ta rozgrzewka w zeszłym roku zaowocowała wygraniem legendarnego Rajdu Finlandii. W tym roku faworytem będzie Kalle Rovanpera, choć ciążąca na nim presja może utrudnić odniesienie trzeciego zwycięstwa z rzędu w tym sezonie.
Zgodnie z oczekiwaniami Elfyn Evans z pilotem Scottem Martinem byli najszybsi na odcinkach specjalnych HYAcenter Ralli. Jako jedyni mieli do dyspozycji 500-konną, hybrydową rajdówkę klasy Rally1. Walijczyk skupił się jednak na dopracowaniu ustawień i przejechaniu kilometrów po odcinkach o zbliżonej charakterystyce do tych znanych z fińskiej rundy WRC. Nie chcąc psuć rywalizacji, po ostatnim oesie ominął końcowy punkt kontroli czasu, zjeżdżając prosto do serwisu. Oznaczało to wycofanie i oddanie zwycięstwa duetowi Lauri Joona/Janni Hussi (Skoda Fabia RS Rally2).
„Myślę, że szansa pojechania rajdu w Tampere jest czymś, w co zawsze chętnie wchodzę” – przyznał Elfyn Evans po HYAcenter Ralli. „Zaliczyliśmy go w zeszłym roku i było to świetne przygotowanie do Rajdu Finlandii. Zatem dobrze było tu wrócić, na te naprawdę szybkie odcinki. Oczywistym celem było wypróbowanie wszystkiego przed Rally Finland. Testowy rajd był udany, mieliśmy zróżnicowane warunki i sprawdziliśmy kilka ulepszeń na nadchodzący weekend. Zobaczymy, jakie będą warunki na trasie [Rajdu Finlandii], ale mam nadzieję, że dokonamy odpowiednich wyborów i pojedziemy dobrze” – dodał.
A good day out for @ElfynEvans yesterday on fast roads around Tampere to prepare for #RallyFinland! 🙌#ToyotaGAZOORacing #GRYaris #WRC #HYACenterRalli pic.twitter.com/6aQhTwWRTl
— TOYOTA GAZOO Racing WRT (@TGR_WRC) July 28, 2024