Już nie tylko Tesla w polskiej czołówce
Tesla już kilku lat jest hitem na polskiej scenie aut elektrycznych. W 2022 r. Polacy najchętniej kupowali Teslę Model 3. W 2023 r. bestsellerowy sedan był drugi za sprawą jeszcze większej sprzedaży SUV-a amerykańskiej marki, czyli Tesli Model Y. Ten duet totalnie zdominował rynek BEV-ów (ang. battery electric vehicle / pol. samochody elektryczne z baterią) w Polsce.
Jednak w ostatnim kwartale 2023 r. Volvo wprowadziło nowość w postaci EX30, którego nasze testy możecie obejrzeć lub przeczytać (test w Barcelonie lub test w Lombardii). Jego główne dostawy zaplanowano jednak od początku 2024 r. i okazuje się, że ten model mocno przekonał do siebie nie tylko klientów na świecie, ale też w Polsce. Pisaliśmy już, że Volvo EX30 zakończyło pierwszy kwartał na podium polskiego sektora BEV za wspomnianym duetem Tesli.
Mały SUV Volvo postawił się hitom Elona Muska
Najnowsze dane za kwiecień 2024 r., które opublikował Polski Związek Przemysłu Motoryzacyjnego ukazują, że w rankingu modelowym Volvo rzuciło rękawicę Tesli. O ile Tesla Model Y po 4 miesiącach 2024 r. nadal prowadzi z liczbą 996 rejestracji, to na drugie miejsce awansowało Volvo EX30. Miejskiego SUV-a szwedzkiej marki w polskich urzędach zarejestrowano w tym roku już 517 razy. To więcej niż Tesla Model 3, której licznik zatrzymał się na poziomie 498 szt. W samym kwietniu Tesla Model Y zyskała 212 rejestracji, a Volvo EX30 niewiele mniej, bo 175.
To trio ma duży zapas nad resztą stawki, a peleton pościgowy otwiera obecnie Audi Q4 e-tron. Ten model przekroczył już próg 200 rejestracji (203 szt.) w tym roku, utrzymując za sobą popularną w kwietniu elektryczną Kię Niro (169) i Fiata 500E (146). Z czwartego na siódme miejsce spadła Dacia Spring (143), którą prawie dogoniły Kia EV6 oraz BMW i4 (po 139 szt.). Czołową dziesiątkę najpopularniejszych elektryków kompletuje Mercedes-Benz EQA (132).
Potężny wzrost Volvo
Przyglądając się ogólnej sprzedaży elektryków przez marki, pierwsze miejsce bezpiecznie wciąż utrzymuje Tesla. Firma Elona Muska po 4 miesiącach ma 1 513 nowych rejestracji w Polsce, czyli o 11,6 proc. więcej niż w analogicznym okresie ubiegłego roku. Największy wzrost zanotowało Volvo, które poprawiło się o 416,3 proc. Obecnie 635 rejestracji daje szwedzkiej marce chińskiego koncernu Geely drugie miejsce. Oznacza to też, że model EX30 odpowiada za ponad 80 proc. tego rezultatu.
Rywalizację o najniższy stopień podium na polskim rynku BEV obecnie wygrywa BMW (444 szt.). Bawarska marka klasy premium okazała się lepsza od swoich odwiecznych niemieckich rywali, czyli Mercedesa (427) i Audi (361). Udany kwiecień marki Kia i już łącznie 349 rejestracji dał jej awans na piątą pozycję. Jednak marka lepiej radziła sobie przed rokiem, bo wówczas po kwietniu miała 522 rejestracje (-33,1 proc.). Jeszcze większe pogorszenie statystyk, bo -47,9 proc. zanotował Volkswagen, mający 243 rejestracje nowych elektryków w Polsce.
Z kolei poprawę o 122,2 proc. odnotował Fiat, który do elektrycznej 500-tki dołożył w ofercie nowego Fiata 600 na prąd. Od stycznia do kwietnia oba modele znalazły 200 nowych klientów. To lepszy wynik niż w tym roku zanotowała Dacia (143 szt.) oraz Nissan (138 szt.). Z top 10 marek i modeli wypadła Skoda ze swoim modelem Enyaq. Ogólnie w cztery pierwsze miesiące 2024 r. zarejestrowano w Polsce 15 447 nowych aut elektrycznych. To stanowi wzrost o 2,8 proc.