Co za dramat! To koniec mistrzostw świata WRC? Klamka zapadła. Oto co może się teraz stać [ANALIZA]

Co za dramat! To koniec mistrzostw świata WRC? Klamka zapadła. Oto co może się teraz stać [ANALIZA]

Sebastien Ogier

Podaj dalej

Fatalne wieści dla fanów Rajdowych Mistrzostw Świata. Istnieje poważne ryzyko, że już po tym weekendzie dojdzie do zakończenia jakiejkolwiek rywalizacji o tytuł w WRC. Dziś rano świat obiegła zasmucająca wiadomość, która zmusza do przedwczesnego zakończenia uwielbianych mistrzostw.

W nadchodzący weekend najlepsi kierowcy rajdowi na świecie wystartują w legendarnym Rajdzie Akropolu. Nikt jednak nie spodziewał się tego, że w Grecji możemy wyłonić najważniejszy dla kibiców tytuł mistrza świata kierowców. Początkowo nic na to nie wskazywało, ale dziś podjęto decyzję o odwołaniu finałowej rundy cyklu, Rajdu Japonii. Impreza w Kraju Kwitnącej Wiśni miała odbyć się w dniach 11-14 listopada.

Sebastien Ogier mistrzem świata WRC po raz 8?
fot. Toyota Gazoo Racing

Co to zmienia?

Niestety, Japonia już drugi rok z rzędu bezskutecznie przegrywa walkę o powrót do WRC z obostrzeniami koronawirusowymi. Niestety nowa fala COVID-19 zmusiła organizatorów do ponownej rezygnacji z goszczenia asfaltowej rundy WRC w prefekturze Aichi. To miało być także wielkie święto dla Toyoty, która liczyła na przypieczętowanie mistrzostwa świata producentów u siebie w kraju. Jesienny termin Rajdu Japonii znów okazał się niefortunny.

To sprawia, że do zdobycia jest dużo mniej punktów, co w komfortowej sytuacji stawia lidera punktacji kierowców. Zaliczający ostatni pełny sezon Sébastien Ogier ma obecnie 38 punktów przewagi nad kolegą z Toyoty, Elfynem Evansem oraz rywalem z ekipy Hyundaia, Thierrym Nevillem. Jeżeli siedmiokrotny mistrz świata wygra Rajd Akropolu, a Evans lub Neuville zdobędą mniej niż 4 punkty, to Ogier zgarnie tytuł. Mistrzostwo świata powędruje wtedy też do Juliena Ingrassi, który przewodzi w stawce pilotów.

    🇲🇨
🇫🇮
🇭🇷
🇵🇹
🇮🇹
🇰🇪
🇪🇪
🇧🇪
🇬🇷
🇫🇮
🇪🇸
🇯🇵
PKT
1 🇫🇷Sébastien Ogier 30
[1.]
1
[20.]
30
[1.]
18
[3.]
27
[1.]
27
[1.]
15
[4.]
14
[5.]
x 162
2 🇬🇧Elfyn Evans 21
[2.]
10
[5.]
20
[2.]
26
[1.]
18
[2.]
4
[10.]
12
[5.]
13
[4.]
x 124
3 🇧🇪Thierry Neuville 17
[3.]
18
[3.]
18
[3.]
4
[36.]
20
[3.]
X 19
[3.]
28
[1.]
x 124
4 🇫🇮Kalle Rovanperä 16
[4.]
23
[2.]
X 2
[22.]
3
[25.]
12
[6.]
26
[1.]
17
[3.]
x 99
5 🇪🇪Ott Tänak X 27
[1.]
13
[4.]
5
[21.]
4
[24.]
20
[3.]
5
[31.]
13
[6.]
x 87
6 🇯🇵Takamoto Katsuta 8
[6.]
8
[6.]
8
[6.]
12
[4.]
12
[4.]
18
[2.]
X X x 66
7 🇮🇪Craig Breen 16
[4.]
8
[8.]
18
[2.]
18
[2.]
x 60
8 🇬🇧Gus Greensmith 4
[8.]
2
[9.]
6
[7.]
10
[5.]

[26.]
12
[4.]

[32.]

[42.]
x 34
9 🇪🇸Dani Sordo 11
[5.]
18
[2.]
1
[17.]
1
[12.]
x 31
10 🇫🇷Adrien Fourmaux 2
[9.]

[48.]
10
[5.]
8
[6.]

[30.]
10
[5.]

[12.]
X x 30

Monza ostatnią nadzieją

Gdyby tak się stało to Rajd Finlandii oraz Rajd Katalonii zostaną rozegrane o pietruszkę, bowiem w WRC nie przyznaje się tytułów wicemistrzów świata. Jedyną szansą na przedłużenie rywalizacji byłoby ponowne włączenie do kalendarza Rajdu Monzy. Impreza we Włoszech kończyła ubiegłorocznym sezon WRC, także mocno potrubowany przez pandemię. Choć te zawody są na liście rezerwowej to ciężko dziś przewidzieć jak jesienią będzie wyglądać sytuacja z COVID-19 we Włoszech. Nie mniej potwierdzenie Rajdu Monzy jako dwunastej rundy WRC 2021 jest spodziewane wkrótce.

Niezależnie od tego rywalizacja na pewno będzie toczyć się w klasyfikacji producentów, choć ta nie rozpala już tak umysłów kibiców. Po 8 rundach Toyota wypracowała 41 punktów przewagi nad Hyundaiem. Nie jest to bardzo duży zapas, ponieważ w pojedynczej rundzie można zgarnąć 52 punkty. Do klasyfikacji zalicza się zdobycz dwóch najlepszych załóg danej ekipy oraz bonusowe punkty z Power Stage. Niezależnie od ewentualnego rozegrania Rajdu Monzy, matematyczne szanse na mistrzostwo stracił już trzeci w klasyfikacji M-Sport Ford World Rally Team.

    🇲🇨
🇫🇮
🇭🇷
🇵🇹
🇮🇹
🇰🇪
🇪🇪
🇧🇪
🇬🇷
🇫🇮
🇪🇸
🇯🇵
PKT
1. Toyota Gazoo Racing WRT 52 36 50 45 48 42 42 33 x 348
2. Hyundai Shell Mobis WRT 30 47 34 35 36 32 42 51 x 307
3. M-Sport Ford WRT 10 14 18 22 18 27 16 10 x 135
4. Hyundai 2C Competition 8 14 6 8 8 x 44

Przeczytaj również

Redakcja WRC News

Redakcja WRC News