Kalle Rovanpera to obecnie najlepszy kierowca rajdowy na świecie, który ma możliwość pobicia wszelkich rekordów w tym sporcie. W wieku 22 lat został najmłodszym w historii kierowcą, który wygrał cykl WRC w klasyfikacji generalnej. W tym roku powtórzył ten sukces, stąd jego wartość ogromnie wzrosła. Od dłuższego czasu mówiło się, że Toyota chce zatrzymać go w zespole na dłużej. Jednak nawet podczas ostatniej rundy sezonu nie potwierdzono nowego kontraktu z Finem.
Powstało wiele spekulacji
Wokół tego opóźnienia zaczęło powstawać wiele historii. Mówiło się nawet o możliwym transferze do Hyundaia, prawdopodobnie po to, aby wzmocnić interesy talentu z Jyvaskyla w negocjacjach z japońskim producentem. Z kolei niemieckie media, najpierw Motorsport aktuell, a za nim Rallye Magazin zasugerowały nawet roczną przerwę od startów. Miałoby to mieć związek z niedokończoną przez Kalle obowiązkową służbą wojskową w Finlandii. Wpływowy menedżer 23-latka Timo Jouhki zasugerował fińskim mediom, że rok przerwy nie wchodzi w grę. Jednak nie zdementował możliwości ograniczonego programu.
Timo Jouhki stanął w ogniu pytań także przed tym weekendem. Oczekiwano, że przed rozpoczęciem Rajdu Japonii sprawa planów Rovanpery zostanie definitywnie wyjaśniona. 72-latek, który prowadził kariery takich legend WRC jak Juha Kankkunen, Tommi Makinen, Jari-Matti Latvala czy Mikko Hirvonen – zapewnił fiński „Iltalehti”, że wszystko jest już dograne. Oczekuje się, że nastąpi to dopiero w poniedziałek, 20 listopada. Na ten dzień Toyota zapowiedziała specjalną konferencję prasową w centrum kongresowym w Nagoi.
„Nie mogę się na ten temat wypowiadać poza tym, że wszystko już uzgodniliśmy” – powiedział Timo Jouhki w rozmowie z Iltalehti. „Zespół ogłosi to w swoim czasie.” – dodał.
Ile zarobi Kalle Rovanpera?
Wynagrodzenia kierowców w WRC zawsze owiane są wielką tajemnicą i Timo Jouhki zastrzegł, że tak też będzie w tym przypadku. Iltalehti powołuje się jednak na „doniesienia prasowe”, które sugerują, że Kalle Rovanpera zgarnie bajońskie sumy pieniędzy jak na tak młody wiek. Z nową umową Fin zarobi kilka milionów euro rocznie. Od większości tej kwoty nie zapłaci podatku, ponieważ jak wielu wyczynowych kierowców (m.in. Thierry Neuville czy Robert Kubica) jest rezydentem raju podatkowego w Monako. Prawdopodobnie nie jest to tylko plotka, a informacją jaką nieoficjalnie mediom zdradził Jouhki.
O długości trwania nowego porozumienia na razie niewiele wiadomo. Umowa z Toyotą ma obowiązywać przez co najmniej 2 lata, ale możliwy jest też 3-letni kontrakt do końca 2026 r. Przynajmniej 2-letnią umową z japońską marką zwiąże się Elfyn Evans, który reprezentuje Toyotę od 2020 r. W ciągu tych 4 lat po raz trzeci ma szansę zakończyć sezon na drugim miejscu w klasyfikacji kierowców. Kolejny pełny sezon ma zaliczyć Japończyk Takamoto Katsuta, ale w jego przypadku długoterminowa umowa jest najmniej prawdopodobna. Prawdopodobnie 8-krotny mistrz WRC, Sebastien Ogier znów zaliczy częściowy program. W ten weekend Francuz wystąpi po raz 8 w tym sezonie, składającego się z 13 rund.