Po czym poznać słabe hamulce w samochodzie? Te objawy powinny wzbudzić naszą czujność

Naprawa i serwis hamulców samochodowych są ważnymi elementami prawidłowej konserwacji pojazdu. Jeśli zadbasz o hamulce, one zatroszczą się o Ciebie, gdy będziesz ich najbardziej potrzebować. Jednak nawet w przypadku regularnej konserwacji hamulce w Twoim pojeździe mogą wymagać profesjonalnej kontroli i serwisowania, jeśli zauważysz jeden lub więcej z ośmiu znaków ostrzegawczych i symptomów problemów z hamulcami.

hamowanie
Podaj dalej

Usterki układu hamulcowego obniżają nasze bezpieczeństwo na drodze, a także mogą powodować wzrost zużycia paliwa. Jak rozpoznać, dlaczego auto słabiej hamuje? W tym artykule przyjrzymy się ośmiu oznakom, które mogą być dla nas alarmujące.

Włączone światło stopu

Jeśli na desce rozdzielczej pojawi się kontrolka świateł „STOP”, jest to ostrzeżenie o potencjalnym problemie. Oto niektóre z najczęstszych alertów na desce rozdzielczej, które pojawiają się we współczesnych pojazdach.

  • Wskaźnik klocków hamulcowych
    Ta kontrolka informuje o zużyciu klocków hamulcowych. Ponieważ czujniki zużycia klocków hamulcowych są tak zaprojektowane, aby ulec zniszczeniu, należy je wymieniać przy okazji montażu nowych klocków. Zaleca się również regularną kontrolę i ewentualną wymianę czujników podczas każdego serwisowania klocków.
  • Wskaźniki poziomu płynu hamulcowego
    Ten komunikat pojawi się, gdy poziom płynu hamulcowego będzie niski. Na szczęście w większości przypadków serwis nie jest wymagany. Płyn hamulcowy można uzupełnić samodzielnie, ponieważ jest to bardzo prosta czynność (podobnie jak uzupełnienie płynu do spryskiwaczy).
  • Wskaźnik hamulca postojowego
    Gdy zaświeci się ta kontrolka, hamulec postojowy jest zaciągnięty lub uległ awarii. Jednak pamiętajmy, że kontrolka hamulca postojowego w wielu autach oznacza nie tylko to, że zaciągnięty jest ręczny. Zwłaszcza w starszych, gdzie brakuje innej kontrolki informującej o usterce układu hamulcowego. W niektórych modelach może oznaczać zbyt niski poziom płynu hamulcowego lub awarię czujnika oraz mechanizmu linek, które go blokują.

Piszczenie lub skrzypienie

Dziwne lub nietypowe dźwięki dochodzące z hamulców nie zawsze są oznaką problemów. Może to być po prostu ciało obce, które utkwiło w hamulcach (kamyk lub piach). Mogą to być również wskaźniki zużycia klocków hamulcowych. Niektóre klocki hamulcowe mają wbudowane metalowe wskaźniki zużycia, których zadaniem jest wydawanie głośnego dźwięku i ostrzeganie o konieczności wymiany.

Odgłosy zgrzytania

Odgłosy zgrzytania, niezależnie od tego, czy nasz samochód ma hamulce tarczowe, czy bębnowe, mogą oznaczać, że hamulce wymagają natychmiastowego przeglądu. W niektórych przypadkach dźwięki mogą wiązać się z tarciem klocków hamulcowych lub szczęk o metalowe punkty styku. Dlatego Jeśli usłyszymy niepokojący dźwięk z okolic układu hamulcowego, należy niezwłocznie udać się do mechanika.

Wibracje podczas hamowania

Jeśli kierownica mocno wibruje, a pojazd trzęsie się podczas hamowania, może to oznaczać problemy z tarczą hamulcową. Pokrzywione tarcze hamulcowe, podobnie jak niewłaściwie wyważone koła wywołują odczuwalne drgania na kierownicy podczas jazdy. Różnicą jest to, w jakim momencie te drgania się pojawiają. W przypadku problemów z kołami wibracje uaktywniają się zwykle w pewnym określonym zakresie prędkości lub też w kilku jej przedziałach. Z kolei objawy uszkodzenia tarczy hamulcowej pojawiają się jedynie w momencie hamowania.

Wyciek płynu

Gdy wciskamy hamulec, wiele rzeczy dzieje się jednocześnie. Ważną częścią tego procesu jest płyn hamulcowy. W momencie naciskania na pedał hamulca wytwarzane jest ciśnienie cieczy w przewodach hamulcowych. Równomierny nacisk cieczy na cylinderki hamulcowe oraz tłoczki powoduje wytworzenie siły hamowania, w wyniku której okładziny cierne klocków hamulcowych zostają dociśnięte do zespolonej z kołem tarczy hamulcowej. To z kolei prowadzi do wytracania prędkości, aż do całkowitego zatrzymania się kół samochodu.

Jeśli w Twoim pojeździe nie ma płynu hamulcowego, nie będziesz w stanie bezpiecznie się zatrzymać. Dlatego właśnie warto przynajmniej raz na pół roku sprawdzić poziom płynu hamulcowego w naszym samochodzie.

Brak oporu hamulca nożnego

Kiedy naciskamy prawidłowo działający pedał hamulca, zawsze odczuwamy pewien opór. Jeśli jednak hamulce w naszym samochodzie są zbyt „miękkie”, lub pedał niemal wpada w podłogę, może to wskazywać na obecność powietrza lub wilgoci w układzie hamulcowym. Może to być również problem z pompą hamulcową, która często znajduje się w komorze silnika, w pobliżu pedału hamulca. Jeśli zatem takie objawy występują w naszym pojeździe, niezbędna będzie natychmiastowa wizyta w warsztacie samochodowym.

Ściąganie samochodu na jedną stronę podczas hamowania

Chociaż może to być spowodowane innymi problemami z naszym autem, przyczyną ściągania auta mogą być również hamulce. Kiedy dzieje się to w przypadku przednich hamulców, jeden może działać, a drugi nie. Powoduje to ściągnięcie pojazdu w stronę wytwarzającą siłę hamowania (tę stronę, po której hamulec działa). W tym przypadku również niezbędna będzie wizyta u mechanika.

Zapach spalenizny

Ostry, chemiczny zapach może być oznaką przegrzania hamulców. Aby uniknąć ich awarii, zjedź w bezpieczne miejsce i poczekaj, aż hamulce ostygną. Sprawdź dokładnie, czy hamulec postojowy jest wyłączony. Jeśli z koła wydobywa się dym, może to oznaczać, że zacisk hamulcowy działa nieprawidłowo i najprawdopodobniej jest zablokowany. W takim przypadku dalsza jazda bez natychmiastowej naprawy może być bardzo niebezpieczna.

Pamiętajmy o regularności!

Sprawny układ hamulcowy, to jeden z najważniejszych elementów, na jakie tylko należy zwrócić uwagę. Bez nich żadna podróż nie byłaby bezpieczna, zagrażając zdrowiu i życiu uczestników ruchu. Hamulce są najistotniejszym z podzespołów dla każdego samochodu. Tak ważne jest więc to, aby regularnie sprawdzać ich stan.

 

Przeczytaj również