- Otwórz maskę i znajdź bagnet. Jeśli nie znasz jego lokalizacji, sprawdź instrukcję obsługi samochodu
- Po znalezieniu bagnetu wyciągnij go i wytrzyj pozostały na nim olej ręcznikiem papierowym, lub szmatką
- Na samym bagnecie zauważysz dwie linie, określające minimalny i maksymalny poziom oleju
- Kiedy bagnet po wytarciu będzie czysty, włóż go z powrotem i dociśnij do końca. Odczekaj, kilka sekund, a następnie wyjmij go ponownie
- W idealnych warunkach poziom oleju powinien sięgać lub znajdować się blisko najwyższej linii, chociaż dowolne miejsce ponad dolną linią też jest akceptowalne
- Jeśli zajdzie potrzeba uzupełnienia, upewnij się, że masz odpowiedni olej do swojego samochodu i znajdź korek wlewu oleju na silniku – zwykle oznaczony rysunkiem puszki z olejem
- Uzupełniając poziom oleju, należy uważać, aby nie przepełnić silnika. Dolewaj olej w niewielkich ilościach, aż osiągniesz prawidłowy poziom (co jakiś czas sprawdzaj go bagnetem)
- Przed zamknięciem maski zakręć korkiem wlew oleju silnikowego i usuń wszelkie wycieki
Jak często należy wymieniać olej silnikowy?
Należy pamiętać, że uzupełnianie brakującej cieczy smarnej to zabieg doraźny. W każdym samochodzie olej silnikowy co jakiś czas należy wymienić. W autach eksploatowanych głównie na długich dystansach świeży olej silnikowy powinno się wlewać średnio co 15–20 tysięcy kilometrów. Jeśli jednak częściej jeździsz po krótkich odcinkach, kontroluj jego stan co 10–15 tysięcy kilometrów.
Ogólna zasada jest jednak taka, że niezależnie od przebiegu olej należy wymienić przynajmniej raz w roku. Najlepiej jednak zawsze jest zapoznać się z instrukcją obsługi, lub udać do warsztatu samochodowego i zasięgnąć opinii wyspecjalizowanego mechanika, który pomoże w ustaleniu najlepszego harmonogramu wymiany oleju dla naszego pojazdu. Należy mieć też na uwadze, że w tym aspekcie nie warto oszczędzać. Wymiana oleju silnikowego i kompletu filtrów to z robocizną wydatek rzędu 200-350 zł. Czy to dużo? Cóż, na pewno znacznie mniej, niż nieplanowany wydatek wywołany przez poważną awarię jednostki napędowej.