Filtr DPF, co to właściwie jest?
Funkcja filtrów DPF polega na oczyszczaniu spalin wydostających się z układu wydechowego pojazdu, a głównie eliminowaniu cząstek stałych. DPF ma za zadanie przede wszystkim wyłapać cząstki sadzy, czyli niespalonego węgla i dopalać go w procesie samoregeneracji. Filtr DPF zbudowany jest z ceramicznego wkładu i obudowy odpornej na wysokie temperatury. Zadaniem obudowy jest ochrona filtra przed uszkodzeniami mechanicznymi i mocowanie w układzie. Z kolei zadaniem wkładu jest filtrowanie spalin. Wprowadzenie filtrów DPF w 1996 roku pozwoliło m.in. wyeliminować emisję czarnego dymu, charakterystycznego dla samochodów napędzanych silnikami Diesla.
Co zrobić ze zużytym filtrem DPF?
Zacznijmy od tego, że zużyte filtry DPF nie są śmieciami. Wartość zużytych filtrów cząstek stałych (DPF) i katalizatorów utleniających do silników wysokoprężnych (DOC) opiera się na istnieniu metali z grupy platynowców, w skrócie: (PGM -zapamiętajcie ten skrót, będziemy często się nim posługiwać). Producenci pokrywają filtry DPF i DOC metalami szlachetnymi. Wszystko po to, aby wywołać reakcję chemiczną w strumieniu spalin, która umożliwia silnikom spełnienie norm emisji.
Niestety przez to kradzieże katalizatorów i filtrów DPF są na świecie prawdziwą plagą. Głównym powodem są wysokie ceny metali szlachetnych, które można odzyskać ze skradzionego katalizatora i DPF. Do najbardziej poszukiwanych zalicza się platyna (około 141 zł za gram). Ale też pallad (około 204 zł za gram) i rod (około 1306 zł za gram). Ilość PGM w każdej części określa wartość z recyklingu. Renomowane firmy zajmujące się recyklingiem DPF i DOC powinny być w stanie podać cenę na podstawie numeru każdej części.
Zakres kwot jakie możemy dostać za zużyty DPF różni się znacznie w zależności od producenta. Na przykład dany producent może zastosować szereg powłok PGM dla różnych modeli silników, w zależności od rocznika ich produkcji, zakresów mocy i określonych zastosowań dla danego modelu jednostki napędowej. W niektórych modelach samochodów wyprodukowanych po 2010 r., instalowane są filtry DPF, które nie nadają się do recyklingu i można je traktować jako złom.
A może regeneracja?
Oczywiście dobrym pomysłem jest regeneracja zużytego DPF. Czyszczenie filtra polega na płukaniu jego wkładu za pomocą specjalnego detergentu chemicznego wtłaczanego do jego środka pod odpowiednim, stale dobieranym przez komputer ciśnieniem i w określonych odstępach czasu. Kiedy jednak nie ma możliwości dokonania regeneracji, w związku ze stanem elementu, konieczna jest jego wymiana na zupełnie nowy. Ze zużytego katalizatora uzyskiwane są wszystkie wartościowe materiały, które kolejno służą do produkcji nowych części.