Zatkany filtr cząstek stałych. Czy można go naprawić, albo wymienić na używany? Jaka jest żywotność DPF?

Jedną z najgorszych wiadomości dla kierowców jest informacja, że ​​mają zatkany filtr cząstek stałych. Czy w przypadku wystąpienia takiej sytuacji konieczna jest wymiana DPF, czy da się go naprawić?

filt -dpf-filtr-czastek-stalych
Podaj dalej

Co to jest filtr cząstek DPF?

Prawie wszystkie współczesne samochody wyposażone są w specjalne systemy eliminacji emitowanych gazów cieplarnianych.

Filtry cząstek DPF to urządzenia, które niemal całkowicie niszczą cząstki powstałe w wyniku spalania paliwa. Wychwytują drobne cząsteczki kurzu, popiołu i innych zanieczyszczeń. Większość z nich zostaje przechwycona, a następnie, pod wpływem wysokiej temperatury gazów spalinowych, cząsteczki ulegają niemal całkowitemu zniszczeniu.

Generalnie filtry DPF stosuje się w samochodach z silnikiem diesla i jest to dość droga część. Montuje się go w fabrycznym obwodzie wydechowym, zazwyczaj przed katalizatorem. DPF poddając emitowane gazy podwyższonej temperaturze, zmniejsza ilość niespalonych cząstek i popiołu o co najmniej 95%.

Filtr DPF JMJ
Filtr DPF producent JMJ

Jak działa DPF, kiedy nie jest zapchany

Jak wspomnieliśmy, filtr cząstek stałych odfiltrowuje szkodliwe substancje powstałe w wyniku spalania oleju napędowego. To oznacza, że samochód z silnikiem Diesla i normalnie działającym filtrem DPF nie będzie wypuszczał czarnego dymu z rury wydechowej.

Na wyświetlaczu deski rozdzielczej samochodu, w zależności od modelu i producenta, można często zobaczyć stopień obciążenia filtra DPF, aby zapobiec zatykaniu filtra. Takie sytuacje jednak się zdarzają, jeśli samochód nie jest prawidłowo eksploatowany albo używane jest paliwo złej jakości. W efekcie należy się spodziewać, że silnik nie będzie już pracował z pełną wydajnością. Może nawet całkiem przestać działać. Co w takiej sytuacji?

Czy istnieje możliwość regeneracji lub oczyszczenia filtra?

W miarę zapychania się filtra cząstek stałych komputer samochodowy może wskazywać na wzrost temperatury w kolektorze wydechowym. Pasywna regeneracja filtra cząstek stałych polega wówczas na „wypalaniu”szkodliwych cząstek.

Tego typu proces jednak nie może odbywać się podczas jazdy w mieście. Zaleca się, aby samochód poruszał się autostradą lub drogą ekspresową, tak aby silnik w czasie 20–30 minut osiągał co najmniej 2500–3000 obr./min. W tym trybie temperatura regeneracji DPF może osiągnąć nawet 1000 stopni Celsjusza. Co zrobić, gdy nie da się przeprowadzić pasywnej regeneracji?

Zapychanie się filtra DPF to częsta sytuacja, z jaką spotykają się kierowcy korzystający z samochodów w mieście. Kierowcy mogą spróbować chemicznego oczyszczenia filtra cząstek stałych.

Operację chemicznego oczyszczania DPF wykonamy w autoryzowanym serwisie. Zastosowane środki chemiczne rozpuszczają osady na filtrze DPF. Na rynku można nabyć różne preparaty do chemicznego czyszczenia podzespołu. Jednak tylko dysponując odpowiednimi narzędziami, można przeprowadzić czyszczenie w kilka godzin.

Profesjonalne czyszczenie filtra DPF oferują serwisy zajmujące się tzw. regeneracją filtrów cząstek stałych. Na specjalnych maszynach mogą wyczyścić nawet najbardziej zabrudzony filtr. W efekcie można przywrócić filtr do dużej sprawności albo przynajmniej uzyskać właściwy przepływ spalin.

Czy można naprawić filtr, który nie daje się zregenerować i wyczyścić?

Nie jest tajemnicą, że w przypadku pojawienia się objawów zapchanego filtra cząstek stałych i braku możliwości jego regeneracji tradycyjnymi metodami trzeba, jak najszybciej podjąć działania w celu jego naprawy.

Zapchany DPF to nie tylko mniejszy komfort jazdy, ale także większe spalanie. Ponadto taka sytuacja może prowadzić do poważnych awarii silnika oraz innych elementów układu wydechowego. Jak zatem poradzić sobie, gdy żadna regeneracja nie pomaga? Wtedy pozostaje jego wymiana.

Kierowców straszy się w takiej sytuacji wielkimi kosztami takiego zabiegu, ale warto pamiętać, że rynek zamienników jest już dobrze rozwinięty. Przywrócenie sprawności diesla może więc kosztować 4 razy mniej niż w ASO.

Kiedy konieczna jest wymiana filtra cząstek stałych?

Wiadomo, że jak każdy podzespół tak i filtr cząstek stałych DPF ma swoją żywotność. Zazwyczaj kończy swój cykl życia pomiędzy 100 000 a 300 000 km.

Dlatego, nawet jeśli samochód jest prawidłowo eksploatowany i korzysta z dobrej jakości paliwa, filtr DPF będzie w końcu wymagał wymiany. Jakie są najdroższe katalizatory samochodowe?

Ponieważ filtry cząstek zawierają w niektórych przypadkach metale szlachetne, takie jak złoto lub platyna, ich koszt może w niektórych przypadkach przekroczyć 7 000 zł. To cena oryginalnych filtrów do BMW, ale w Polsce jak wspomnieliśmy, można już nabyć znacznie tańsze zamienniki. Dlatego nie warto sięgać po ostateczność, jaką jest usunięcie filtra. Jest to niezgodne z prawem, a sprzedaż pojazdu z wyciętym DPF bez poinformowania o tym kupującego, jest oszustwem.

Nie zaleca się zakupu używanego filtra DPF. To chociażby dlatego, że nie da się określić jak bardzo jest zużyty i ile kilometrów jeszcze przejedzie. NIE PRZEGAP: Jak wydłużyć żywotność filtra DPF? Jest na to 6 sprawdzonych sposobów

Przeczytaj również