Nadchodzi niska temperatura – jak sprawdzić, czy akumulator takie wytrzyma?
Ten niezręczny moment, kiedy przekręcasz kluczyk w stacyjce i odkrywasz, że akumulator w Twoim samochodzie właśnie wyzionął ducha – to najgorsze, co może się przydarzyć rano, przed wyjazdem do pracy.
Sytuacja zawsze może się pogorszyć, jeśli pojawią się trudne warunki pogodowe. Szansa, że nadchodząca zima będzie mroźna i głęboka to jak jedna wielka nie wiadomo, więc lepiej się zabezpieczyć. To chociażby dlatego, że ciągłe nieudane próby uruchomienia, niszczą znacznie droższy rozrusznik.
O tym, jak duży jest postęp w zużyciu akumulatora, dowiemy się, zwracając uwagę na komunikaty ostrzegawcze z jego strony. Wiadomo, że w zależności od producenta i specyfikacji akumulator powinien wytrzymać okres do 3 do 4 lat. W praktyce różnie to bywa. Na niekorzyść dla akumulatora działa zarówno długotrwałe unieruchomienie samochodu, jak i nadmierne eksploatowanie.
W najnowocześniejszych samochodach z reguły pojawi się informacja o konieczności wymiany akumulatora. W starszych pojazdach pierwszym sygnałem ostrzegawczym będzie dziwny dźwięk podczas rozruchu. Podczas jazdy nocą możesz zauważyć słabnącą wydajność oświetlenia samochodu.
Jeśli to zaobserwujesz, należy sprawdzić poziom cieczy w akumulatorach typu otwartego i zamkniętego, ze wskazaniem ich względnego poziomu. Urządzenie do tego typu badania znajduje się na każdej stacji diagnostycznej. Najlepiej jest nie przepłacać i dokonać takiego sprawdzenia akumulatora podczas okresowego badania technicznego. Prawidłowe wartości akumulatora to w stanie spoczynku 12,3-12,4 V. Pod obciążeniem będą to wartości 10-12,4 V.
Jaki akumulator wybrać? To nie jest takie proste, jak się wydaje
Montowany od kilkunastu lat w samochodach system start stop, wymaga tego, by akumulator sprostał prawdziwym wyzwaniom, jakim jest cykliczna praca. W związku z tym powinien być odporny na głębokie rozładowania. To oznacza, że nie może być zwykłym akumulatorem kwasowym.
Akumulator, jaki powinien znaleźć się w samochodzie z systemem start-stop wymaga zastosowania nieco innej konstrukcji. Ze względu na duże obciążenia standardowe baterie nie są tu właściwe i trzeba je zastąpić droższymi akumulatorami AGM lub EFB.
Oznaczenia akumulatora AGM i EFB – co oznaczają te skróty
Oznaczenie akumulatora AGM to skrót od Absorbent Glass Mat. To najbardziej zaawansowane baterie, montowane w samochodach klasy wyższej i średniej. Elektrolit w akumulatorze AGM skupia się w specjalnych matach wykonanych z włókna szklanego. Taka konstrukcja ma wpływ na wydajność prądu rozruchowego i odporność na wstrząsy. Ponadto zabezpiecza elektrolit przed wyciekami.
Skrót EFB oznacza Enhanced Flooded Battery. Taki akumulator stosuje się do systemów start-stop o mniej skomplikowanej konstrukcji. Takie znajdują się przede wszystkim w autach kompaktowych i średnich. Baterie EFB cechuje dłuższa żywotność, odporność na częste i głębokie rozładowania tyle, że na nieco niższym poziomie niż w akumulatorach AGM.
Czy można samemu wymienić akumulator?
Procedura ta na pewno jest prosta dla osoby posiadającej niezbędną wiedzę (autoryzowany warsztat), jednak wcale nie będzie prosta dla kogoś, kto… po prostu myśli, że się zna. To dlatego, że istnieje ryzyko dalszego uszkodzenia obwodu. Tak się stanie, jeżeli wybór i procedura akumulatora nie zostaną wykonane w sposób właściwy. Jakie są zatem podstawowe kroki w celu wymiany baterii?
Należy zacząć od ostrożnego zdjęcia elementu mocującego akumulator, a następnie zdjąć pokrywę akumulatora i zaciski- zaczynając od ujemnego. To tylko dlatego, by uniknąć zwarcia z jakimś metalowym elementem.
Montując nowy akumulator, należy zwrócić uwagę, czy bieguny znajdują się po prawej stronie oraz czy zostały oczyszczone z ewentualnej korozji (dobrze jest użyć specjalnych sprayów sprzedawanych w wyspecjalizowanych sklepach). Potem pozostaje zamontować ponownie pokrywę izolacyjną i mechanizm mocujący. Trzeba pamiętać, by starą baterie bezwzględnie oddać do recyklingu. Czytaj także: Co oznacza kontrolka „litera A w kółku” w naszym samochodzie? Czy można ją wyłączyć?