Skoda zamknie w Niemczech jedną trzecią salonów
Skoda Germany znacząco przerzedzi swoją sieć w związku z przejściem na model agencyjny. Wiadomo już, że Czeska marka rozstaje się, z co trzecim dealerem. Taką informację potwierdził także jeden z niemieckich partnerów Skody „Importer chce oddzielić się od ponad 100 dealerów” – powiedział w rozmowie z niemieckim Automobilwoche.
W sieci Skody krąży informacja o od 110 do 130 dealerach, z którymi Skoda zakończy współpracę. To nie jest zaskakująca informacja po tym, jak Volkswagen 5 lat temu dokonał tego samego. Jednak skala porządków w Niemczech jest zaskakująca. To dlatego, że marka posiada w Niemczech 330 dealerów, więc nowe porządki oznaczają rozwiązanie umowy nawet z jednym na trzech partnerów handlowych.
Jak producent tłumaczy takie liczby?
Skoda Germany już potwierdziła zakończenie umowy. Komentarz do takiego rozmachu tej sprawy nie był jednak zbyt obszerny.
„Zagęszczenie dealerów jest największe w Niemczech. Niektóre obszary rynku utrudniają sobie nawzajem życie” – powiedział Automobilwoche, szef Skody Klaus Zellmer.
Taka decyzja to duży problem dla dealerów Skody i ich pracowników. Thomas Peckruhn, prezes związku dealerów Skody, nie chciał komentować tej sprawy. W rozmowie z Automobilwoche wspomniał o walnym zgromadzeniu. Takie odbędzie się w weekend w Berlinie. Jednym z tematów w porządku obrad, jest kwestia tego, jak pomóc poszkodowanym partnerom.
Czy w Polsce też doczekamy podobnej sytuacji? Na szczęście według Skody w innych krajach europejskich nie ma większej potrzeby podejmowania działań. Idąc tym tokiem myślenia, popularna i ceniona przez rodaków marka nie zamierza przeprowadzać takiej rewolucji w Polsce. To cieszy, bo czeski producent niedawno zaprezentował nową generację bardzo cenionej Skody Superb, po którą do salonów ruszy wielu Polaków.
Nowa struktura sprzedaży Skody już od 2024 roku
Konwersja sprzedaży samochodów Skody do systemu agencyjnego ma się odbywać stopniowo. Pierwszy samochód w sprzedaży, którego wspólnicy mają pośredniczyć i otrzymywać prowizję to będzie Skoda Elroq. Elektryczny SUV trafi na tamtejszy rynek w czwartym kwartale przyszłego roku. To jeden z trzech zupełnie nowych elektrycznych modeli producenta, które pojawią się do 2030 r. Wszystkie trzy samochody będą opierać się na platformie MEB Grupy VAG. Następny w kolejce model to Enyaq w 2025 r.
Zmiana systemu sprzedaży pozwoli Skodzie zaoszczędzić na kosztach sprzedaży. Producent przechodząc na działalność agencyjną, ma zwiększyć wydajność systemu nawet o 2%. Biorąc pod uwagę obecne marże dealerów wynoszące od 16-18% w Niemczech, oznacza to spadek kosztów sprzedaży o co najmniej 10%. Skoda postawiła mocno na sprzedaż cyfrową. Planuje oferować w ten sposób jeden na pięć nowych samochodów do 2025 roku.
CZYTAJ TAKŻE: Top 5 samochodów dla seniorów. Na liście ekspertów znalazł się także SUV – teraz to sprzedażowy hit w dobrej cenie