Jazda na suwak bez tajemnic- kiedy i jak musisz z niej skorzystać
Kierowcy powinni wiedzieć, że ta ważna zasada jest stosowana, kiedy jeden z pasów się kończy, a kierowcy na nim przebywający muszą się włączyć na pas, który jest kontynuowany. To wydaje się banalnie proste, ale zdarzają się błędy, które powodują powstanie napięcia między kierowcami poruszającymi się każdym z tych pasów. Jak to zrobić prawidłowo? Wyjaśniamy.
Kierowca przebywający na kończącym się pasie powinien dojechać nim do końca i dopiero wtedy włączyć się do ruchu. Ponadto musi utrzymywać prędkość zbliżoną do samochodów poruszających się po pasie obok. Obowiązkowo należy wcześniej zasygnalizować zmianę pasa ruchu, korzystając z kierunkowskazu. Co najważniejsze, kierowca, przebywając na pasie, który jest kontynuowany, musi wpuścić przed siebie jeden samochód z kończącego pasa. Dlatego nazwano ten tryb jazdy, jazdą na suwak.
Wymuszanie pierwszeństwa jest tutaj niezgodne z prawem
Jazda na suwak wymusza odpowiednie zachowanie kolejności przejazdu, gdy pasy ruchu łączą się w jeden. Kierowca, który kiedyś mógł liczyć jedynie na miły gest kierowców na kontynuowanym pasie, dziś prawo to zmieniło. Samochody zgodnie z przepisami jeżdżą naprzemiennie. Jest jednak kilka wyjątków, o których kierowcy nie wiedzą.
1. Po pierwsze kierowca znajdujący się na zanikającym pasie, nie ma pierwszeństwa, dopóki nie dojedzie do końca swojego pasa ruchu.
2. Należy pamiętać, że pas do skrętu to nie pas zanikający.
3. Wyjazd ze stacji benzynowej pasem rozbiegowym nie oznacza, że kierowca ma pierwszeństwo przed samochodami jadącymi na sąsiednim pasie.
4. Gdy ustawodawca w przepisach mówi o „jeździe ze znacznie ograniczoną prędkością” ma na myśli TYLKO i wyłącznie korki, a nie spowolnienia ruchu np. z 70 do 30 km/h.
5. Kierowcy poruszający się drogą o dwóch pasach ruchu w tym samym kierunku nie muszą jechać na suwak, gdy tylko jeden z pasów jest zakorkowany- przesłanki do jazdy na suwak istnieją tylko wówczas, gdy WSZYSTKIE pasy są zakorkowane
Stosowanie tej prostej zasady wymyślono, by ułatwić życie kierowcom, a nie je skomplikować. Tym opornym przypominamy – nie stosowanie się do zasad oznacza mandat w wysokości do 500 zł. Przy obecnych cenach paliwa i dużej ilości kierowców posiadających wideorejestratory w samochodach, nie warto się narażać na dodatkowe koszty.
https://wrc.net.pl/mh-pojawily-sie-nowe-kryzysowe-rozwiazania-dla-kierowcow-40-znizka-podatku-na-paliwa-przez-2-lata-i-nizszy-vat