Jaki olej do silnika diesla- na co zwrócić uwagę?
Właściwy olej do silnika benzynowego znacznie łatwiej dobrać niż w przypadku silników diesla. Nowoczesne silniki wysokoprężne to skomplikowane konstrukcje, które pracują pod wysokim obciążeniem. Smarowania olejem silnikowym wymaga także turbosprężarka, która współpracuje z nowoczesnymi dieslami.
Dlatego po pierwsze trzeba ściśle trzymać się zaleceń producenta, a po drugie uwzględnić, że nie warto oszczędzać na olejach do tego typu jednostek. Na ogół w silnikach diesla stosuje się oleje syntetyczne, ponieważ pozostałe opcje tj. półsyntetyk i olej mineralny nie nadają się do wielu najnowocześniejszych rozwiązań technicznych.
Jaki olej do silnika diesla z filtrem DPF?
Samochód wyposażony jest w filtr DPF (lub FAP), wymaga oleju z dopiskiem „Low SAPS”. Według normy ACEA właściwy olej do silników diesla z filtrem cząstek stałych oznaczony jest literą C i następującą po niej cyfrą od 1 do 4.
Wspomniany typ oleju charakteryzuje się niską zawartością dodatków uszlachetniających, które powodują osadzanie się w filtrze związków takich jak popiół siarczanowy, fosfor i siarka. Inny wybór wiązałby się z zapychaniem filtra w bardzo szybkim czasie, co w rezultacie powodowałoby jego degradację. Nie wiąże się to z awarią jednostki, ale zakup nowego filtra DPF to poważny wydatek finansowy. Zakup właściwego oleju pozwala zaoszczędzić tysiące złotych na naprawach i zabezpiecza przed skutkami pracy silnika w wysokich temperaturach.
Czy rodzaj wtrysku paliwa jest ważny w doborze właściwego oleju silnikowego?
Pompowtryskiwacze to element szczególnej troski w silnikach diesla. Dlatego, przy doborze oleju do silnika warto zwrócić uwagę na rodzaj wtrysku paliwa.
Napędzane krzywkami na wałku rozrządu elementy wtrysku wymagają zastosowania odpowiedniego oleju. Zalanie niewłaściwego środka smarnego stwarza ryzyko zatarcia mechanizmu napędu pompowtryskiwaczy (tzw. rolek) na styku z krzywką wałka rozrządu. Pompowtryskiwacz wytwarza ogromne, sięgające 2000 barów ciśnienie, dlatego jego precyzyjna współpraca z napędem jest bardzo ważna.
Stopień lepkości oleju jest ważną kwestią, gdyż bezpośrednio wpływa na smarowanie. Parametr ten zapisuje się literą „W”- taki należy stosować zgodnie z zaleceniem producenta.
Z reguły do jednostek z systemem Common Rail poleca się oleje syntetyczne. Takie wolniej się starzeją i znacząco redukują ewentualne powstawanie osadów, które mogłyby uszkodzić jednostkę. To oczywiście nie zwalnia kierowcy z obowiązku pilnowania terminów okresowych wymian oleju.
Samochód ze starszym silnikiem diesla – jaki typ oleju zastosować?
Starsze samochody wyposażono w dużo prostsze konstrukcje silników diesla. Olej dl takich oraz do wolnossących jednostek noszą oznaczenie jakości API (amerykańska norma, z dwuliterowymi kodami). Na opakowaniach znajdują się podwójne oznaczenia, które składają się z dwóch liter. Pierwsza oznacza normę dla silnika. W przypadku diesla będzie to C. Druga symbolizuje jakość: im dalej w alfabecie, tym wyższa. W przypadku oleju do silników wysokoprężnych może pojawić się jeszcze cyfra, symbolizująca tzw. pod normę.
Warto kierować się ważną zasadą, która mówi, że jeśli zastosujemy olej syntetyczny wysokiej jakości, to należy się tego trzymać i nie schodzić z technologią na niższe szczeble. Jeśli chcemy coś zmieniać to na lepsze jakościowo parametry lepkości. To dlatego, że oleje tego typu pomogą ochronić wyeksploatowany, zużyty silnik. Przeczytaj także: Modyfikator tarcia do oleju- co to jest? Czy warto w taki dodatek zainwestować?