Elegancka sylwetka i imponujące możliwości
Polestar 5 znalazł się w centrum uwagi. Firma zaprezentowała swój model już bez kamuflażu, podczas inauguracyjnego Dnia Polestar, który odbył się w Los Angeles w Kalifornii. Tym samym produkcyjna wersja modelu Polestar 5 po dwóch latach prac ujrzała światło dzienne.
Stylistycznie samochód elektryczny to czterodrzwiowe GT opracowane w tym samym minimalistycznym stylu charakterystycznym dla gamy modeli Polestar. Nawet przednie dzielone reflektory przypominają te, jakie posiada Polestar4.
Sylwetka z opadającą linią dachu pokazuje i bez tylnej szyby również nawiązuje do SUV-a Polestar 4. Nie zabrakło także typowego dla marki tylnego paska LED, który rozciąga się z jednej strony na drugą tylnej część samochodu, świetnie kontrastując z czernią zderzaka.
Co znajduje się we wnętrzu samochodu? Tego producent nie ujawnił. Pozostaje nam jedynie wierzyć, że zgodnie z zapowiedzią producenta kierowcy znajdą tam duży centralny ekran dotykowy i cyfrowy zestaw wskaźników. Jest jednak inna świetna wiadomość dla chętnych na samochód elektryczny o sporych możliwościach. Podczas Polestar Day potwierdzono, że do samochodu trafi akumulator szybkiego ładowania (XFC).
Producent potwierdził, że wspólnie z SotreDot rozwija tę technologię.
Polestar 5: Here’s what we know so far https://t.co/skBeZ8fvQ6
— Motor1.com UK (@Motor1UK) November 11, 2023
Polestar 5 będzie gotowy na pokonanie 160 km po 3 minutach
Jak zapewnie Polestar taka nowa jednostka może naładować baterię w 5 min i wówczas energii wystarczy do pokonania nawet 161 km. Wiadomo, że trochę czasu upłynie, zanim taka technologia doczeka się integracji z układem napędowym.
Jest duża szansa, że taką technologię zobaczymy juz w modelu Polestar 5. To chociazby dlatego, że akumulator z silikonowymi anodami doczeka się testów w prototypie Polestar 5. Zaplanowano takie w przyszłym roku.
Inżynierowie pracują także nad technologią umożliwiającą naładowanie baterii w 3 min do uzyskania zasięgu pozwalającego na pokonanie 160 km. Takie rozwiązanie ma być gotowe w 2028 r. Z biegiem czasu firma zakłada, że takie uzupełnienie energii zajmie tylko 2 minuty. Takie rozwiązanie ma oferować już w 2028 r.
dalszy ciąg publikacji pod grafiką
A full production version of the Polestar 5 has been unveiled ahead of its launch in 2025 – we have everything you need to know https://t.co/QXOUpae6x9 pic.twitter.com/6IfKKEv4ij
— Autocar (@autocar) November 9, 2023
Nowa fabryka Polestar ruszy za dwa lata
Firma szwedzko – chińska otwiera nowy zakład produkcyjny w 2025 r. Na jego siedzibę wybrano Koree Południową. W rezultacie Polestar 5 zjedzie z taśm produkcyjnych fabryki w Chinach i Korei, a producent będzie go oferować klientom na całym świecie.
Jeśli nie z nowym nowoczesnym akumulatorem, to Polestar 5 powstanie w oparciu o architekturę 800 V, wokół nowej, specjalnie zaprojektowanej aluminiowej obudowy. Wiemy, że elektryczny model napędzany dwoma silnikami elektrycznymi generuje moc 874 KM i 663 Nm momentu obrotowego.
To więcej, niż obecnie oferuje najpotężniejsze Porsche Taycan Turbo S, które dysponuje mocą 761 KM i momentem obrotowym 1050 Nm. Niestety Polestar 5 jest znacznie poniżej możliwości Tesli Model S Plaid. Amerykański elektryk ma moc 1020 koni mechanicznych i moment obrotowy 1420 Nm.
Takie osiągi Polestar 5 wymagają tego, by flagowy sedan producenta uzyskać sztywność nadwozia „na poziomie supersamochodu”. Producent potwierdził, że dzięki całkowicie nowej platformie, która będzie również najlżejsza w swojej klasie samochód gwarantuje najlepszy w swojej klasie, poziom dynamiki jazdy i pewność prowadzenia.
Chińsko-szwedzki producent nie zamierza jednak gonić za osiągami. Producent podkreślił, że oprócz tego, ze samochód ma być świetny i dynamiczny, to będzie także wygodny.
źródło: Autoevolution