Elektryczny Dodge Charger Daytona EV 2024- co o nim wiemy?
We wtorek Dodge po raz pierwszy zaprezentował światu swojego nowego Dodge’a Chargera Daytona EV 2024. Producent chce, aby zachował tytuł „najszybszego i najpotężniejszego samochodu typu muscle car na świecie”. W związku z tym elektryczny Dodge Charger gwarantuje osiągi na poziomie Hellcat Redeye. Tyle że teraz napina swoje elektryczne mięśnie. Co o nich wiadomo?
Tim Kuniskis, dyrektora generalny marki Dodge mówi o nim tak:
„Zelektryfikowany Dodge Charger Daytona Scat Pack 2024 zapewnia poziom wydajności Charger Hellcat Redeye i ogłasza swoją obecność poprzez pierwszy na świecie komorowy układ wydechowy Fratzonic” – wyjaśnił Kuniskis.
Nie jest tajemnicą, że Dodge jest dumy z tego, że Charger Daytona Scat Pack 2024 jest „pierwszym i jedynym na świecie elektrycznym samochodem typu muscle car”.
Podstawą elektrycznego Dodge’a Chargera będzie platforma STLA Large firmy Stellantis. Ta sama będzie napędzać pierwsze pojazdy elektryczne Jeepa w USA. Dodge oferuje napęd na cztery koła w standardowej wersji nowego Chargera.
Niestety do pełni szczęścia zabrakło nam architektury 800 V. Układ napędowy 400 V elektrycznej bestii zapewnia „doładowane osiągi silnika V8” z natychmiastowym momentem obrotowym i zerową emisją z rury wydechowej. Nie tylko fani wysokiego napięcia będą zachwyceni.
Kolejna generacja Dodge’a Chargera jest w różnych opcjach do wyboru
System elektrycznego Dodge’a Chargera wykorzystuje akumulator wysokiego napięcia, podwójny zintegrowany moduł ładowania oraz przedni i tylny EDM. Pierwszy wyposażono w rozłącznik przedniego koła, co poprawia zasięg i wydajność. Drugi, tylny EDM wyposażono w mechaniczny mechanizm różnicowy o ograniczonym poślizgu. To gwarantuje lepszą przyczepność i osiągi. Całkowicie nowy, w pełni elektryczny Dodge Charger Daytona 2024 włada mocą do 670 KM i ma się rozpędzać do setki w 3,3 sekundy.
Dodge specjalnie zaprojektował akumulator o mocy zainstalowanej do 100,5 kW i szczytowej szybkości rozładowania 550 kW. Wszystko po to, by umożliwić silnikowi wykorzystanie maksymalnej mocy akumulatora podczas sprintu na ćwiartkę. Funkcja PowerShot, standardowo oferowana w modelach Charger Daytona, po włączeniu zapewnia przyrostową moc 40 KM w czasie 15 sekund.
Układ napędowy 400 V łączy w sobie sześć poziomów wydajności w jednym układzie napędowym. Standardowym zestawem aktualizacyjny Direct Connection Stage 1, dodaje 40 KM, aby osiągnąć łącznie moc odpowiadającą 496 KM. Daytona Scat Pack dostarczany z zestawem Stage 2, zapewnia wzrost mocy o dodatkowe 80 KM, by zwiększyć moc do 670 KM.
Pomimo dobrych osiągów, Charger Daytona 2024 nadal ma szacunkowy zasięg 317 mil (ok. 510 km) w przypadku podstawowego modelu R/T. Scat Pack osiąga nieco ponad 400 km dzięki mocy 100,5 kWh (użytecznej 93,5 kWh).
W pojeździe zadbano o hamulce o wysokiej wydajności, inteligentny układ hamulcowy Brake by Wire i różne opcje zawieszenia. Samochód dzięki różnym trybom jazdy, daje kierowcy możliwość określenia charakteru samochodu. Dostępne są tryby: Auto, Eco, Sport, Wet/Snow oraz Track i drag. Te ostatnie dostępne są standardowo tylko w Chargerze Daytona Scat Pack. Ci, którzy z niego skorzystają, mają do wyboru tryby: Drift, Donut, LineLock, Launch Control, Race Prep, Performance Pages, Body Structure. Jak nie trudno się domyślić umożliwiają pojazdowi m.in. obracanie się, ustawianie kąta poślizgu i optymalne przyspieszanie na prostej.
Komorowy układ wydechowy Fratzonic zapewnia dźwięk godny Brotherhood of Muscle
Fani Dodge’a będą zachwyceni oczekującym na opatentowanie komorowym układem wydechowym Fratzonic. Wykorzystuje on dwie pasywne chłodnice, aby stworzyć unikalny profil wydechu z różnymi poziomami natężenia dźwięku Hellcat. Klienci zamiast typowego cichego pojazdu BEV otrzymają pojazd z dźwiękiem godnym Brotherhood of Muscle. Jego próbkę można usłyszeć na poniższym wideo.
Intensywność dźwięku ściśle powiązano z wyższą wydajnością. Można skorzystać także z trybu ukrytego dźwięku. Wyraźne dźwięki pojazdu przekazują kierowcy ważne informacje zwrotne, zwłaszcza kiedy pojazd porusza się po torze i przy dużych prędkościach. Trudno o bardziej elektryzujące wrażenia z jazdy samochodem, który nie jest spalinowy.
Konstrukcja nowego Dodge’a Chargera Daytona EV nawiązuje do swoich poprzedników, zachowując muskularną sylwetkę. Charakteru nie sposób także odmówić wnętrzu pojazdu. Wyposażono je w wyświetlacz kierowcy o przekątnej 10,25 cala (lub dostępny 16 cali) i centralny ekran informacyjno-rozrywkowy o przekątnej 12,3 cala. Inspiracją dla producenta była kultowa deska rozdzielcza Dodge’a Chargera z 1968 roku. Firma dołączyła nowe oświetlenie wnętrza Attitude z 64 kolorami, które reaguje na otwarte drzwi, uruchomienie samochodu itp.
Nawiązanie do oryginalnego projektu Chargera widzimy także w oczekującym na opatentowanie przednim R-Wing’u, który zwiększa siłę docisku. Oprócz logo producenta Charger otrzymał także podświetlone logo Fratzonic. Znajduje się ono blisko nowego elektrycznego „wydechu” Fratzonic Chambered Exhaust.
Elektryczny muscle car można według producenta naładować od 20% do 80% w „nieco ponad 27 minut”. Produkcja dwudrzwiowego coupe 2024 Dodge Charger Daytona EV Scat Pack i R/T rozpocznie się w połowie tego roku. Ceny niestety jeszcze nie znamy.