Czy w zimę zostawiać samochód na biegu? Jeśli tak, to na jakim?

Wielu kierowców wraz z nastaniem mrozów zastanawia się nad tym, czy samochód zostawiać na noc tylko na biegu, czy także zaciągnąć hamulec ręczny. To dlatego, że opinie są w tej kwestii podzielone.

samochód zimą na biegu parkowanie
Podaj dalej

Czy w zimę zostawiać auto na biegu?

Jeśli chodzi o to zagadnienie, warto pamiętać o kilku ważnych zasadach. Po pierwsze w starszych autach zaleca się pozostawienie samochodu na biegu. Dlaczego?

Dlatego, że w takich samochodach za pracę hamulca ręcznego odpowiada dość prosty system dźwigienek, a także linek. Z biegiem lat osłonki linek ulegają stopniowej degradacji i przestają być szczelne. W rezultacie warunki atmosferyczne nie pozostają bez wpływu na ich stan.
Wilgoć, jaka dostaje się do środka nieszczelnych osłonek linek, kiedy temperatury spadną, może w efekcie uniemożliwić „spuszczenie” hamulca ręcznego. Może, ale nie musi. Czytaj także: Hamulec ręczny zamarzł. Co robić w takiej sytuacji? Spróbuj tej niezawodnej metody

Wszystko bowiem zależy od stanu, w jakim jest nasz układ hamulcowy. Kierowcy wiekowych samochodów, które noszą na sobie ślad czasu i przejechanych kilometrów, absolutnie pewni, że ręczny nie jest w świetnej kondycji, rzeczywiście powinni postawić na korzystanie z najsilniejszych biegów.

samochod skrzynia biegów kierowca freepik
samochod skrzynia biegów kierowca freepik

Na jakim biegu najlepiej zaparkować samochód?

Jeśli parkujemy na biegu, to najlepiej pozostawić samochód na pierwszym, drugim lub wstecznym. Warto pamiętać, by auto zostawiać według zasady z górki na wstecznym, a pod górkę na jedynce.

Trzeba także pamiętać o odpowiednim ustawieniu kół, które zapobiegnie samoistnemu stoczeniu się samochodu ze wzniesienia. Lekkie skręcenie kół pozwoli w razie takiej sytuacji na to, by staczający się samochód oparł się o krawężnik lub o pobocze.

Zanim to wszystko zrobimy, musimy się upewnić, jak zachowuje się samochód, gdy wrzucimy jedynkę i zdejmiemy nogę ze sprzęgła. To dlatego, że może się okazać, że zaciągnięcie ręcznego hamulca będzie niezbędne.

Na biegu i na ręcznym? Dużo zależy od samochodu

Zaciąganie ręcznego hamulca zimą w nowoczesnych samochodach jest konieczne. To nie tylko dlatego, że taki bardzo często już elektryczny i zaciąga się automatycznie po zgaszeniu silnika. Budowa hamulca ręcznego w nowszych samochodach znacznie obniża ryzyko jego zamarzania zimą.
W związku z tym problem ten nie dotyczy tej grupy kierowców. Co nie oznacza, że nie można zapobiegawczo wrzucić biegu w przekładni. Mało używany hamulec ręczny nawet w nowszych pojazdach może nie działać prawidłowo.

Kierowcy, którzy zostawiają samochody na biegu i na ręcznym zimą nie robią niczego niestosownego. To pożądane zabezpieczenie samochodu zarówno zimą, jak i latem. Wszystko kręci się wokół kwestii dbanie o układ hamulcowy i serwisowanie samochodu.
Trudno to stwierdzić na oko, więc warto zawsze działać w myśl zasady lepiej zapobiegać niż leczyć. W okresowym przeglądzie auta przed zimą warto uwzględnić nie tylko serwis olejowy i klimatyzacji, ale także układ hamulcowy.

Wymiana zużytych, sparciałych lub skorodowanych elementów układu hamulcowego kosztuje niewiele, a zaoszczędzi nam sporych problemów oraz zagwarantuje większe bezpieczeństwo. Zaniedbania mogą spowodować, że nawet samochód, który nie ma zbyt wielu lat, ulegnie awarii i ręczny zmarznie wraz z nadejściem mrozów.

Przeczytaj również