Audi pokazało światu nowego SUV-a. Detronizuje rywali jedną z najpiękniejszych linii nadwozia

Na poszerzenie gamy SUV-ów marki z Ingolstadt przyszło nam czekać kilka miesięcy. Dziś do gamy modelowej modnego segmentu trafia nowe Audi Q5 Sportback i od razu kradnie uwagę swoim nowym stylowym nadwoziem. Wielu będzie miało problem, gdy przyjdzie wybrać nowy model w stylu coupe.

Audi Q5 Sportback
Podaj dalej

Najnowszy dodatek do rodziny SUV-ów wygrywa nowoczesnym designem i technologią

Warto było czekać na nowe Audi Q5 Sportback. To najbardziej nowoczesna i zaawansowana technologicznie odsłona gwiazdorskiego modelu marki. Dynamiczna linia nadwozia skradnie uwagę na ulicach, a nowe napędy pozwolą lepiej wyprzedzać i chwalić się etykietą eko.

Marce z czterema pierścieniami udało się bardzo gustownie połączyć sportową sylwetkę, przestronne wnętrze i wydajność. Stylistycznie wygrywa z modelem poprzedniej generacji sylwetką podkreśloną przez opadającą linię dachu i płynne linie. Efektowne reflektory LED Matrix o smukłej konstrukcji i sportowa, ośmiokątna i szeroka osłona chłodnicy typu singleframe jako dodatki pozwalają nowemu SUV-ówi emanować większą pewnością siebie.

Tylny zderzak teraz też wygląda lepiej, kiedy ze zintegrowanym dyfuzorem został umieszczony wyżej. Jego końcówki różnią się w zależności od wersji. SQ5 tradycyjnie zaprezentuje poczwórne końcówki rur wydechowych. Stylistycznym smaczkiem jest zintegrowany spojler oraz pasek świetlny z ostrym wycięciem na całej szerokości Q5 Sportback. Nowy SUV otrzymuje także efektowne cyfrowe światła OLED drugiej generacji i trzecie światło w spojlerze nad tylną szybą.

Modele S line i SQ5 Sportback wyróżnią się w stosunku do wersji podstawowej akcentami podkreślającymi dynamikę tj. wloty powietrza w kształcie litery L, tylny dyfuzor w matowym czarnym kolorze oraz pakietem nadwozia w kolorze czarnym. Ponadto dla SQ5 Sportback przewidziano aktywne zawieszenie, które w zależności od gustu można zamienić na pneumatyczne. To tyle o zewnętrzu, a co oferuje wnętrze Audi Q5 Sportback?

Audi Q5 Sportback SUV
wnętrze Q5 Sportback foto: Audi

Wnętrze nowego Audi Q5 Sportback to scena do prezentacji luksusu i technologii

Audi kontynuuje nową filozofię projektowania we wnętrzu nowego Q5 Sportback. Dostosowało je do potrzeb kierowcy i pasażerów. Dominuje w nim pozioma konstrukcja panelu sterowania, rozciągająca się na całą szerokość kokpitu stanowiącego podstawę dla nowego „Digital Stage”. To prawdziwa cyfrowa scena, która prezentuje moc technologii nowego SUV-a. Zawiera wirtualny kokpit Audi Virtual Cockpit o przekątnej 11,9 cala i ekran dotykowy MMI o przekątnej 14,5 cala. Także dla pasażera z przodu przygotowano wyświetlacz MMI o przekątnej 10,9 cala. Specjalna technologia Active Privacy Mode pozwala mu cieszyć się wachlarzem jego możliwości bez odwracania uwagi kierowcy.

Audi jest dumne ze swoich osiągnięć, które pozwalają na zastosowanie we wnętrzach modeli bardziej zrównoważonych materiałów. Takie zastosowało w m.in. w podłokietnikach i siedzeniach Q5 Sportback. Tkanina Caskade swoim wyglądem przypomina naturalne materiały takie jak wełna i nie została dodatkowo barwiona. Tymczasem wykonano ją z materiałów pochodzących z recyklingu. Tkaninę Impressum częściowo wykonano z włókien plastikowych pochodzących z recyklingu. Przypominająca w dotyku zamsz tkanina Dinamica jest w blisko połowie wykonana z poliestru pochodzącego z recyklingu, w tym odpadów tekstylnych. Co drzemie pod maską nowego SUV-a?

Audi Q5 Sportback/Audi SQ5 Sportback
Audi Q5 Sportback/Audi SQ5 Sportback
District green metallic, Grenadine red metallic

Q5 Sportback jest wydajne i z dumą nosi etykietę eko

Jeśli chodzi o mechanikę, to nowe Audi Q5 Sportback opiera się na platformie PPC (Premium Platform Combustion). Przeznaczono ją dla konwencjonalnych samochodów z silnikami spalinowymi zamontowanymi wzdłużnie. W efekcie wersje gamy Q5 w momencie wprowadzenia na rynek korzystają z wydajnej technologii MHEV plus.

Instalacja elektryczna 48 V wspomaga silnik spalinowy, zmniejsza emisję CO 2, a jednocześnie pozwala na większy komfort przy wyprzedzaniu. To dlatego, że generator wytwarza dodatkowe 24 konie mechaniczne, co się przydaje, gdy obciążymy samochód pasażerami i bagażem. Warto wiedzieć, że taka technologia umożliwia jazdę na napędzie elektrycznym i w efekcie pomaga zmniejszyć zużycie paliwa. Podczas zwalniania generator układu napędowego (TSG) przekazuje do akumulatora do 25 kW energii (odzysk). W efekcie PPC pozwala na stopniowe doświadczenie elektryfikacji w technologii łagodnej hybrydy. W późniejszym czasie Audi zapowiedziało wprowadzenie do gamy silnikowej wersji z hybrydowym układem napędowym typu plug-in. Wyposaży je w duży akumulator, dzięki czemu zasięg elektryczny przekroczy 80 km.

Obecnie Audi Q5 Sportback otrzymuje benzynowe i wysokoprężne jednostki napędowe, jak w przypadku nowego Q5. Konkretnie 2-litrowy silnik TDI generacji EA288 oferuje moc 205 KM, ale 400 Nm. Podstawowym silnikiem jest zaś 2.0 TFSI o mocy 204 KM (340 Nm). Znajdujące się na szczycie SQ5 dysponuje silnikiem V6 TFSI o pojemności trzech litrów i mocy 367 KM (550 Nm). Taka wersja przeznaczona jest dla tych, którzy lubią czerpać przyjemność z dynamicznej jazdy. Pozostaje pytanie, ile zapłacimy za nowe stylowe Q5 Sportback?

Próżno szukać informacji na ten temat w polskim cenniku. Audi na razie zapowiedziało, że nowe modele Q5 Sportback i SQ5 Sportback będzie można zamawiać już grudnia 2024 r. Cennik w Niemczech startuje od 54 800 euro lub 85 400 euro za model z literką S z przodu.

Audi SQ5 Sportback
Nowe SQ5 Sportback Grenadine red metallic foto: Audi AG
Nowe Audi Q5 Sportback
Q5 Sportback  District green metallic foto: Audi AG

Przeczytaj również