To drugi elektryczny model Audi oparty na platformie PPE
Debiutujące elektryczne Audi A6 e-tron to drugi model w portfolio marki oparty na platformie PPE dla samochodów elektrycznych. Jak przystało na klasę premium, zaoferuje swoim pięciu pasażerom nie tylko wysoki komfort, ale także świetne osiągi i technologie.
Modułowa architektura przygotowana jest do oferowania wersji z napędem na przód, tył i na wszystkie koła. Maksymalny zasięg na jednym ładowaniu wynosi odpowiednio do 756 km (Sportback) i 720 km (Avant). Dzięki technologii 800 V i maksymalnej mocy ładowania DC 270 kW w standardzie, krótkie postoje na ładowanie są wystarczające. A6 Sportback e-tron performance można naładować na odpowiedniej stacji ładowania (High Power Charging, HPC) na dystans do 310 kilometrów w zaledwie 10 minut. Inteligentna, wysoka wydajność i predykcyjne zarządzanie termiczne to kluczowe elementy tej imponującej wydajności ładowania.
Nowy model ma w związku z tym wiele atutów, by prestiżowo poruszać się nie tylko w mieście. Wyposażony w Plug & Charge pojazd autoryzuje się na kompatybilnych stacjach ładowania po podłączeniu kabla ładującego i aktywuje proces ładowania. Zaawansowany system rekuperacji jest ważnym elementem zwiększającym wydajność i zasięg modelu. Zwłaszcza że może obsługiwać około 95% codziennych procesów hamowania. i odzyskać do 220 kW energii.
Adaptacyjny asystent jazdy plus to także nowa funkcjonalność w A6 e-tron. Wspiera kierowcę podczas przyspieszania, hamowania, utrzymywania prędkości i ustawionej odległości oraz podczas utrzymywania pasa ruchu. Zwiększy tym samym komfort jazdy, szczególnie na długich dystansach.
Nowe Audi A6 e-tron nie ma on nic wspólnego z modelem, od którego wzięło swoją nazwę, a który jest w fazie rozwoju. To zgodnie z nową polityką nazewnictwa będzie przerobione na A7. Jeszcze przed premierą po raz kolejny ujawniono zdjęcia modelu. Taka sama sytuacja miała miejsce z nowym Audi A5. Tak czy owak, sylwetka Audi A6 e-tron prezentuje bardzo sportowy design z łukowatą linią dachu, typowy dla Sportbacka i charakteryzującą się współczynnikiem aerodynamicznym wynoszącym zaledwie 0,21x , jednym z najniższych w swojej kategorii. A6 e-tron jako Avant może się również poszczycić niskim oporem powietrza wynoszącym zaledwie 0,24x.
A6 e-tron prezentuje „Vorsprung durch Technik”
Nowe A6 Avant e-tron prezentuje wszystko, co jest zgodne z komercyjnym mottem niemieckiej marki – „Vorsprung durch Technik”. Na przykład dzięki cyfrowym kamerom cofania zamiast klasycznych lusterek, które będą wyposażeniem opcjonalnym we wszystkich wersjach modelu. Typowe DNA Audi jest również widoczne w zawieszeniu.
Bezpośrednio dostrojona oś przednia znacząco wpływa na dynamikę jazdy A6 e-tron. Ponadto opcjonalne adaptacyjne zawieszenie pneumatyczne zapewnia pojazdowi szeroki zakres między wysokim komfortem jazdy. a sportowym prowadzeniem. Tryb wydajności w Audi drive select to szczególna funkcja. Obniża nadwozie nawet o 20 milimetrów w zależności od prędkości, poprawiając aerodynamikę pojazdu i optymalizując zużycie energii i zwiększenie zasięgu.
Światła LED z tyłu rozciągają się na całej szerokości. Po raz kolejny prezentują wyjątkowy i bardzo nowoczesny charakter oświetlenia na wzór Q8 e-tron. Oprócz zwykłej grafiki tylnych świateł, w krytycznych sytuacjach na drodze lub w ruchu drogowym światło komunikacyjne wyświetla określoną statyczną sygnaturę ze zintegrowanymi symbolami ostrzegawczymi. Atrakcyjność pod względem oświetlenia uwzględnia także oświetlenie czterech pierścieni z tyłu, które dostępne jest w zależności od poziomu wyposażenia. W kabinie nowego elektrycznego sedana jest zupełnie nowa deska rozdzielcza z dwoma dużymi ekranami cyfrowymi połączonymi w jedną całość, z 11,9-calową sekcją na oprzyrządowanie Audi virtual cockpit i kolejną 14,5-calową sekcją na system informacyjny i rozrywkę. Są to standardowe elementy wyposażenia, ale ponadto po stronie pasażera można znaleźć trzeci ekran o przekątnej 10,9 cala.
System informacyjno-rozrywkowy wykorzystuje system operacyjny Android Automotive OS. W związku z tym model korzysta z aktualizacji bezprzewodowych. W rezultacie usługi Audi connect i ulepszony planer tras e-tron w standardzie są zawsze aktualne.
Oprócz ulepszonej i bardziej intuicyjnej obsługi dotykowej, nowy wyświetlacz i koncepcja obsługi odpowiadają globalnym trendom. Na przykład sterowanie głosowe odgrywa teraz kluczową rolę. Samouczący się asystent głosowy pojazdu, Audi assistant, może sterować wieloma funkcjami pojazdu. Dzięki połączeniu z ChatGPT ( Microsoft Azure OpenAI Service) klienci mogą komunikować się z A6 e-tron używając języka naturalnego. Obecności technologii na pokładzie A6 e-tron dopełnia opcjonalny innowacyjny panoramiczny szklany dach. Inteligentne szkło minimalizuje bezpośrednie światło słoneczne i staje się nieprzezroczyste po naciśnięciu przycisku. Elektrycznie przełączalne szklane elementy zawierają dwa elementy folii PDLC stanowiące cyfrową kurtynę.
Jakie ceny i parametry techniczne?
Mocne, sportowe i idealnie proporcjonalne A6 e-tron i S6 e-tron, w obu wersjach nadwozia, będzie można zamawiać od września 2024 r.
Ceny modelu wyższej klasy średniej w momencie wprowadzenia na rynek wynoszą:
– 75 600 euro (324 410 zł) za A6 Sportback e-tron performance.
– 77 250 euro ( 331 491 zł) za rodzinną wersję Avant,
– 99 500 euro za bardziej sportowe S6 Sportback e-tron,
– 101 150 euro za S6 w nadwoziu Avant.
Model w wariancie z napędem na tylne koła lub quattro pojawi się w późniejszym terminie. Ponadto przyszły model z mniejszym akumulatorem stanowi atrakcyjną opcję w rodzinie modeli A6 e-tron. Cenniki są iście premium, a jak wygląda kwestia osiągów?
Jeśli chodzi o moc, to Audi A6 Sportback e-tron o mocy 270 kW, z napędem na tylne koła, przyspiesza do setki w 5,4 sekundy. Tak samo jak wersja Avant. Natomiast S6 Sportback e-tron o mocy 370 kW (405 kW z kontrolą startu), quattro potrzebuje na to zaledwie 3,9 sekundy (z kontrolą startu). To niezależnie od wersji nadwozia.
Jeśli chodzi o prędkość maksymalną, to wynosi ona odpowiednio do 210 km/h dla A6 e-tron performance oraz do 240 km/h dla modelu S.