Amortyzator- co to jest? Po czym poznać, że amortyzator jest uszkodzony? Odpowiadamy na najważniejsze pytania

Amortyzator stanowi część układu zawieszenia. W związku z tym że samochód ma cztery koła, to w samochodzie tyle samo jest amortyzatorów. Każdy z nich montuje się przy zawieszeniu koła. To bardzo ważny element ze względu na to, że odpowiada za utrzymanie kontaktu koła z nawierzchnią drogi.

Mechanik samochód amortyzator
Podaj dalej

W dzisiejszej publikacji dowiesz się:

1. Jak poznać, że amortyzator jest zużyty?
2. Jak sprawdzić stan amortyzatorów?
3. Czy można jeździć z uszkodzonym amortyzatorem?
4. Czy można wymienić tylko jeden amortyzator?
5. Jak długo wytrzymują amortyzatory w samochodzie?
6. Ile kosztuje wymiana amortyzatora w samochodzie?

Amortyzatory mają ogromny wpływ nie tylko na komfort, ale i na bezpieczeństwo jazdy samochodem. Nie przenoszą bowiem drgań z kół do kabiny samochodu i jednocześnie chronią częściowo dwa układy: zawieszenia i kierowniczy.
W związku z tym, że mamy dwa czynniki tłumiące drgania i zapewniające właściwe dociskanie koła do podłoża mamy do czynienia albo z amortyzatorami gazowymi, albo olejowymi.

Mechanik samochód amortyzator

Jak poznać, że amortyzator jest zużyty?

Objawów może być wiele, do takich z pewnością możemy zaliczyć:
-przysiadanie tyłu samochodu przy przyspieszaniu,
– głuche stuki na nierównościach,
– wydłużoną drogę hamowania,
– kołysanie samochodem podczas jazdy po nierównościach,
– uruchamianie się systemu ABS przy lekkim hamowaniu,
– utrata komfortu podróżowania.

Jak sprawdzić stan amortyzatorów?

Jest klika sposobów, by to zrobić. Jeśli samochód stoi można wizualnie ocenić, jak wyglądają amortyzatory. Czy widać na nich jakieś wycieki albo czy są pordzewiałe. Nie bez znaczenia jest także stan elementów gumowych. Nie powinny być poszarpane, czy skruszone albo popękane.

Takiej oceny można dokonać także podczas jazdy. Wystarczy przejechać się po prostej drodze, potem po nierównościach i zahamować. Wreszcie ostatnim sposobem jest po prostu wizyta na stacji diagnostycznej. Tu wystarczy zaledwie kilka minut, by dowiedzieć się, czy zawieszenie pracuje prawidłowo.

warto skontrolować okresowo amortyzatory
warto okresowo skontrolować amortyzatory

Czy z uszkodzonym amortyzatorem można jeździć?

Mechanicy tego nie zalecają. Ze względu na swoją rolę zużyte bądź spękane sprężyny powodują osiadania nadwozia. Jazda z takim może doprowadzić do sytuacji, gdy geometria kół się zmieni.

Dlatego, chociaż taka jazda jest możliwa, to jej nie polecamy. To chociażby dlatego, że każda awaryjna sytuacja grozi utratą kontroli nad samochodem. Tu konsekwencje mogą być poważne.

Czy można wymienić tylko jeden amortyzator?

Mając na względzie fakt, że amortyzator w zależności od tego, na którym kole się znajduje, ulega czasami szybszemu zużyciu, to jest to możliwe.

Nawet założone nowe nierówno się zużywają po kilkudziesięciu tysiącach kilometrów na samochodzie. Specyfika jazdy w Polsce to zwykle największe obciążenie dla tych znajdujących się po prawej stronie

Jak długo wytrzymują amortyzatory w samochodzie?

Takie dobrej jakości i zastosowane na pierwszy montaż wytrzymują nawet 150 tys. km przebiegu. Producenci jednak zwykle szacują, że ich żywotność obliczono na około 80 tys. km.

To jednak nie znaczy, że niektóre już po 60 tys. km nie mogą być już wyeksploatowane. To dlatego między innymi warto je prewencyjnie sprawdzać po przejechaniu 20 tys.km. Co ważne, kierowcy także mają duży wpływ na to, w jakim czasie się zużyją.

Wystarczy mniej gwałtowne przyspieszanie, hamowanie czy mniej agresywne pokonywanie zakrętów, by dłużej się cieszyć sprawnymi amortyzatorami. Nie bez znaczenia jest to, czy samochód często przewodzi ciężkie ładunki lub pokonuje wyboiste drogi.

Ile kosztuje wymiana amortyzatora w samochodzie?

Wymiana amortyzatora to zwykle wydatek od 60 do 130 zł. Wymiana amortyzatorów z przodu kosztuje – od 80 do 130 zł za sztukę. Taka wymiana, ale tych z tyłu to koszt od 60 do 120 zł za szt.

Dużo zależy od stopnia trudności pracy. W najbardziej skomplikowanych przypadkach trzeba liczyć się nawet z wydatkiem 250 zł za sztukę.
Cena samych amortyzatorów zależy od wielu czynników takich jak marka i model pojazdu, producent części, rodzaj części (oryginał czy zamiennik). Nowe oryginalne 2 szt. na tył Sachsa wraz z odbojami KAYABA do VW Passata można kupić za 472,77 zł.  NIE PRZEGAPAmortyzatory mogą zimą zamarznąć! Ten problem nadal dotyka kierowców

Przeczytaj również