Gazowe, czy olejowe, jakie amortyzatory wybrać? Decyzja jest nieoczywista!

Gazowe, czy olejowe, jakie amortyzatory wybrać? Decyzja jest nieoczywista!

Gazowe, czy olejowe, jakie amortyzatory wybrać? Decyzja jest nieoczywista!

Podaj dalej

Objawy zużytych amortyzatorów i sposób ich wymiany bardzo dokładnie omówiliśmy w innych tekstach. Dzisiaj rozwiążemy spór: amortyzatory gazowe, czy olejowe, które są najlepsze do Twojego samochodu?

Amortyzatorami większość kierowców interesuje się dopiero w momencie ich awarii. Wcześniej nasza uwaga koncentruje się na problemach dnia codziennego. Gdy zaobserwujemy, że w aucie zaczynają się powoli kończyć te ważne dla pewności prowadzenia podzespoły, możemy podjąć decyzję: kupujemy modele gazowe, czy olejowo-gazowe?

Każdy amortyzator ma nieco inną charakterystykę

Być może jest to truizm, ale warto mieć świadomość, że każdy samochód zaprojektowano z myślą o założonym z góry przeznaczeniu. Współczesna motoryzacja na Starym Kontynencie ma relatywnie wysoki i wyrównany poziom jakości. Wiadomo, że auta miejskie, SUV-y i coraz rzadziej spotykane limuzyny mają inaczej ustawioną charakterystykę zawieszenia, która przekłada się na komfort jazdy.

W dużym uproszczeniu możemy powiedzieć, że w samochodach spotykamy dwa rodzaje amortyzatorów: olejowe i gazowo-olejowe. W każdej z tych konstrukcji znajduje się komora z olejem. W przypadku odmian gazowych w jednej części podzespołu producenci umieszczają gaz, jest nim najczęściej azot.

Amortyzatory olejowe siła tkwi w prostocie!

Olejowe wersje amortyzatorów są w motoryzacji bardzo długo. Montuje się je przede wszystkim w samochodach nastawionych na komfortową jazdę. Mają one średni poziom sprawności i cieszą się one dużą popularnością wśród kierowców i producentów. Największą ich zaletą jest trwałość oraz stosunkowo niska cena zakupu.

amortyzator diesel samochod

Gazowo-olejowe odpowiedniki dla bardziej wymagających

Amortyzatory gazowe są bardziej skomplikowaną konstrukcją, która jednocześnie ma wysoką trwałość. Montuje się je w pojazdach o dużo większych aspiracjach do sportowej lub dynamicznej jazdy. W przypadku awarii konieczna jest ich wymiana, choć w przypadku modeli wyczynowych, możliwa jest również ich regeneracja. Lepsze właściwości trakcyjne oraz niższy komfort prowadzenia to najważniejsze cechy, z jakimi musi liczyć się kierowca.

Jakie amortyzatory wybrać?

Jeśli brakuje nam ambicji do modyfikowania swojego samochodu i poprawy jego właściwości jezdnych na własną rękę, to rozsądnym posunięciem jest wybór amortyzatorów, które do swojego produktu przewidziała fabryka. W zależności od charakterystyki auta będą to wersje gazowe lub olejowe podzespołów układu zawieszenia.

Przeczytaj również

Redakcja WRC News

Redakcja WRC News