10 rzeczy, których nigdy nie rób ze swoim samochodem. Będziesz gorzko żałował

10 rzeczy, których nigdy nie rób ze swoim samochodem. Będziesz gorzko żałował

10 rzeczy ktorych nie rob z samochodem 4

Podaj dalej

Kierowcy doskonale zdają sobie sprawę z tego, ile kosztuje jazda samochodem. W grę wchodzą nie tylko koszty paliwa, ale również utrzymanie go w dobrej kondycji. Jak się okazuje właściciele samochodów nie wiedzą, jak duży wpływ mają na to jak długo nim pojeżdżą. Poniżej znajdziesz 10 sprawdzonych przepisów na to, jak kuriozalne błędy kierowców skracają żywotność samochodu.

10 rzeczy, których nigdy nie rób ze swoim samochodem

Każda wizyta w warsztacie wywołuje drżenie serca. Właśnie dlatego wychodząc z założenia, że lepiej zapobiegać niż leczyć powinieneś wiedzieć, czego nie należy robić w swoim samochodzie. Skutki takich operacji bywają bowiem opłakane.
Jakie błędy najczęściej popełniają polscy kierowcy? Sprawdź, bo może jesteś jednym z nich.

Ignorowanie poziomu oleju w silniku

Sprawdzanie poziomu oleju na bagnecie, to czynność którą kierowcy zaniedbują. Olej nie tylko zapewnia smarowanie ale również odprowadza ciepło silnika, tak jak płaszcz wodny. Zmniejszenie nawet o litr minimalnej ilości oleju, oznacza wzrost temperatury w skrzyni korbowej.

Dlatego nigdy nie zaniedbuj kontrolowania ilości oleju na bagnecie, zwłaszcza gdy wybierasz się w dalszą podróż samochodem.

YouTube

Pałowanie silnika na zimnym

Po każdym odpaleniu silnika powinniśmy odczekać minimum 30, 40 sekund do minuty aby cały olej rozszedł się po arterii olejowej i uzyskał odpowiednią gęstość zanim. Ta zasada obowiązuje bez względu na to czy na zewnątrz jest ciepło czy zimno.

Pałowanie nie rozgrzanego silnika kończy się dla niego tragicznie, ponieważ wszystkie jego elementy kręcą się na sucho. Wystarczą trzy lub cztery takie występy by kolejną rzeczą jaką możecie upalić były jedynie kiełbaski na grillu.

Nigdy nie zaciągaj hamulca ręcznego po sportowej jeździe

Rozgrzane hamulce po intensywnej jeździe w kontakcie z klockami hamulcowymi mogą chcieć zjednoczyć się na stałe. Dlatego nie należy dopuszczać do takiej sytuacji. Często wówczas dochodzi do sytuacji gdy na tarczy pozostaje odcisk klocka. Dlatego najlepiej najpierw nieco schłodzić samochód i pozostawić na go chwilę na biegu.

YouTube

Jazda na zbyt małym ciśnieniu powietrza w oponie

Ilu kierowców sprawdza chociaż co pół roku ciśnienie w oponach? Właściciele starszych samochodów nie wyposażonych w najnowsze technologie muszą sami pilnować tego parametru. Dlaczego to takie ważne?

Poza kwestią bezpieczeństwa, jazda bez powietrza totalnie niszczy oponę, która się odkształca i w zasadzie nadaje się tylko do wyrzucenia. Ponowne użycie takiej opony grozi pęknięciem. Łatwo sobie wyobrazić, czym grozi taka sytuacja podczas jazdy autostradą. Dlatego chociaż raz na jakiś czas skontroluj ciśnienie w swoich oponach.

Plus i minus dla akumulatora

Jeżeli cokolwiek z napraw przy samochodzie wykonujesz samodzielnie, nigdy nie dopuść by doszło do spotkania plusa z minusem w akumulatorze. Dlatego warto pilnować narzędzi i nie pozostawiać w jego okolicy klucza? Przekonasz się o tym, oglądając poniższe wideo.

To błahe z pozoru zaniedbanie może skutkować zaspawaniem klem.

10 rzeczy ktorych nie rob z samochodem
YouTube

Zalewanie paliwa pod korek

Tankowanie pod korek to dość powszechne zjawisko na stacjach paliw. Na temat tego procederu krąży wiele legend o czym pisaliśmy tutaj. Dlaczego nigdy nie powinieneś tego robić?

Producenci po to zaprojektowali układ odpowietrzania, abyś nie przeprowadzał eksperymentów ze swoim samochodem. Jego zadaniem niezależnie od tego czy tankujesz benzynę czy diesla jest odprowadzanie oparów. Zalewanie paliwa pod korek w starych samochodach to w najlepszym przypadku przepis na zapach paliwa w kabinie pasażerskiej.

10 rzeczy ktorych nie rob z samochodem

Jazda samochodem z przegrzewającym się silnikiem

To najgorsza sytuacja jaka może spotkać kierowcę. Jazda z przegrzanym silnikiem grozi jego trwałym uszkodzeniem. W tej sytuacji pomocne bywa podkręcenie do maksimum temperatury powietrza wewnątrz samochodu.

Jeżeli ciepło przedostanie się do środka, macie do czynienia z wersją optymistyczną, kiedy awarii ulega termostat. W przeciwnym przypadku dalsza jazda samochodem nigdy nie jest bezpieczna.

Częsta jazda samochodem na rezerwie

Jazda na rezerwie zwłaszcza w okresie jesienno-zimowym nie sprzyja układom paliwowym zwłaszcza w silnikach diesla, gdyż nagromadzona w ten sposób woda zamarza w filtrach.
Ponadto cały osad jaki znajduje się na dnie zbiornika dostaje się do układu paliwowego. Co to oznacza? Na przykład zniszczymy w ten sposób pompę paliwa.

10 rzeczy ktorych nie rob z samochodem

Przepinanie pasów bezpieczeństwa

Kardynalny błąd jaki popełnia podczas jazdy wielu kierowców, to przepinanie sobie pasów by uniknąć denerwujących sygnałów z systemów bezpieczeństwa samochodu. O ile dźwięk nie pika to poduszka powietrzna wie, że w razie uderzenia musi wystrzelić.

Co się stanie gdy dojdzie do takiej sytuacji, gdy kierowca fizycznie nie zapiął pasów? Wariantów potencjalnych uszkodzeń jest wiele, żaden z nich nie jest optymistyczny.

Zaniedbanie chłodzenia silnika po ostrej jeździe samochodem

Niezależnie od tego czy to jest diesel czy benzyna, jeżeli jest turbodoładowany po ostrej trasie należy samochód wystudzić. Co to oznacza w praktyce? Kiedy od razu zgasicie samochód, rozgrzany olej spłynie do miski. To niebezpieczna sytuacja, bowiem silnik gwałtownie traci możliwość schłodzenia.

Często zapominamy jak ważne są zasady o jakich powiedział mechanik. Ten przydatny poradnik, to świetny materiał dla każdego kto jeździ samochodem.

Przeczytaj również

Redakcja WRC News

Redakcja WRC News