- 10 rzeczy, których nigdy nie rób ze swoim samochodem
- Ignorowanie poziomu oleju w silniku
- Pałowanie silnika na zimnym
- Nigdy nie zaciągaj hamulca ręcznego po sportowej jeździe
- Jazda na zbyt małym ciśnieniu powietrza w oponie
- Plus i minus dla akumulatora
- Zalewanie paliwa pod korek
- Jazda samochodem z przegrzewającym się silnikiem
- Częsta jazda samochodem na rezerwie
- Przepinanie pasów bezpieczeństwa
- Zaniedbanie chłodzenia silnika po ostrej jeździe samochodem
10 rzeczy, których nigdy nie rób ze swoim samochodem
Każda wizyta w warsztacie wywołuje drżenie serca. Właśnie dlatego wychodząc z założenia, że lepiej zapobiegać niż leczyć powinieneś wiedzieć, czego nie należy robić w swoim samochodzie. Skutki takich operacji bywają bowiem opłakane.
Jakie błędy najczęściej popełniają polscy kierowcy? Sprawdź, bo może jesteś jednym z nich.
Ignorowanie poziomu oleju w silniku
Sprawdzanie poziomu oleju na bagnecie, to czynność którą kierowcy zaniedbują. Olej nie tylko zapewnia smarowanie ale również odprowadza ciepło silnika, tak jak płaszcz wodny. Zmniejszenie nawet o litr minimalnej ilości oleju, oznacza wzrost temperatury w skrzyni korbowej.
Dlatego nigdy nie zaniedbuj kontrolowania ilości oleju na bagnecie, zwłaszcza gdy wybierasz się w dalszą podróż samochodem.
Pałowanie silnika na zimnym
Po każdym odpaleniu silnika powinniśmy odczekać minimum 30, 40 sekund do minuty aby cały olej rozszedł się po arterii olejowej i uzyskał odpowiednią gęstość zanim. Ta zasada obowiązuje bez względu na to czy na zewnątrz jest ciepło czy zimno.
Pałowanie nie rozgrzanego silnika kończy się dla niego tragicznie, ponieważ wszystkie jego elementy kręcą się na sucho. Wystarczą trzy lub cztery takie występy by kolejną rzeczą jaką możecie upalić były jedynie kiełbaski na grillu.
Nigdy nie zaciągaj hamulca ręcznego po sportowej jeździe
Rozgrzane hamulce po intensywnej jeździe w kontakcie z klockami hamulcowymi mogą chcieć zjednoczyć się na stałe. Dlatego nie należy dopuszczać do takiej sytuacji. Często wówczas dochodzi do sytuacji gdy na tarczy pozostaje odcisk klocka. Dlatego najlepiej najpierw nieco schłodzić samochód i pozostawić na go chwilę na biegu.
Jazda na zbyt małym ciśnieniu powietrza w oponie
Ilu kierowców sprawdza chociaż co pół roku ciśnienie w oponach? Właściciele starszych samochodów nie wyposażonych w najnowsze technologie muszą sami pilnować tego parametru. Dlaczego to takie ważne?
Poza kwestią bezpieczeństwa, jazda bez powietrza totalnie niszczy oponę, która się odkształca i w zasadzie nadaje się tylko do wyrzucenia. Ponowne użycie takiej opony grozi pęknięciem. Łatwo sobie wyobrazić, czym grozi taka sytuacja podczas jazdy autostradą. Dlatego chociaż raz na jakiś czas skontroluj ciśnienie w swoich oponach.
Plus i minus dla akumulatora
Jeżeli cokolwiek z napraw przy samochodzie wykonujesz samodzielnie, nigdy nie dopuść by doszło do spotkania plusa z minusem w akumulatorze. Dlatego warto pilnować narzędzi i nie pozostawiać w jego okolicy klucza? Przekonasz się o tym, oglądając poniższe wideo.
To błahe z pozoru zaniedbanie może skutkować zaspawaniem klem.
Zalewanie paliwa pod korek
Tankowanie pod korek to dość powszechne zjawisko na stacjach paliw. Na temat tego procederu krąży wiele legend o czym pisaliśmy tutaj. Dlaczego nigdy nie powinieneś tego robić?
Producenci po to zaprojektowali układ odpowietrzania, abyś nie przeprowadzał eksperymentów ze swoim samochodem. Jego zadaniem niezależnie od tego czy tankujesz benzynę czy diesla jest odprowadzanie oparów. Zalewanie paliwa pod korek w starych samochodach to w najlepszym przypadku przepis na zapach paliwa w kabinie pasażerskiej.
Jazda samochodem z przegrzewającym się silnikiem
To najgorsza sytuacja jaka może spotkać kierowcę. Jazda z przegrzanym silnikiem grozi jego trwałym uszkodzeniem. W tej sytuacji pomocne bywa podkręcenie do maksimum temperatury powietrza wewnątrz samochodu.
Jeżeli ciepło przedostanie się do środka, macie do czynienia z wersją optymistyczną, kiedy awarii ulega termostat. W przeciwnym przypadku dalsza jazda samochodem nigdy nie jest bezpieczna.
Częsta jazda samochodem na rezerwie
Jazda na rezerwie zwłaszcza w okresie jesienno-zimowym nie sprzyja układom paliwowym zwłaszcza w silnikach diesla, gdyż nagromadzona w ten sposób woda zamarza w filtrach.
Ponadto cały osad jaki znajduje się na dnie zbiornika dostaje się do układu paliwowego. Co to oznacza? Na przykład zniszczymy w ten sposób pompę paliwa.
Przepinanie pasów bezpieczeństwa
Kardynalny błąd jaki popełnia podczas jazdy wielu kierowców, to przepinanie sobie pasów by uniknąć denerwujących sygnałów z systemów bezpieczeństwa samochodu. O ile dźwięk nie pika to poduszka powietrzna wie, że w razie uderzenia musi wystrzelić.
Co się stanie gdy dojdzie do takiej sytuacji, gdy kierowca fizycznie nie zapiął pasów? Wariantów potencjalnych uszkodzeń jest wiele, żaden z nich nie jest optymistyczny.
Zaniedbanie chłodzenia silnika po ostrej jeździe samochodem
Niezależnie od tego czy to jest diesel czy benzyna, jeżeli jest turbodoładowany po ostrej trasie należy samochód wystudzić. Co to oznacza w praktyce? Kiedy od razu zgasicie samochód, rozgrzany olej spłynie do miski. To niebezpieczna sytuacja, bowiem silnik gwałtownie traci możliwość schłodzenia.
Często zapominamy jak ważne są zasady o jakich powiedział mechanik. Ten przydatny poradnik, to świetny materiał dla każdego kto jeździ samochodem.