Mazda robi duży krok w stronę elektryfikacji

Choć Mazda oczywiście ma w swojej ofercie samochody w pełni elektryczne, to jednak nie były one opracowane od początku z myślą o takim rodzaju napędu. Japoński producent do tej pory radził sobie bardzo dobrze opierając swoją strategię głównie na samochodach z silnikami spalinowymi. Ale nie będą oni w stanie uciekać przed elektryfikacją w nieskończoność.
KUP OPONY MICHELIN I OTRZYMAJ KARTĘ PALIWOWĄ ORAZ SKORZYSTAJ Z RAT 0%
Producent ogłosił właśnie plany budowy nowej fabryki w Japonii, która skupi się na produkcji wyłącznie akumulatorów do samochodów elektrycznych. Japończycy wykorzystają je także do pierwszego w historii modelu opracowanego od początku w tej technologii. Nowa platforma dla elektryków z pewnością będzie ważnym krokiem w historii firmy. A my możemy spodziewać się, że pierwszym tego typu pojazdem będzie oczywiście SUV.
Zakład produkcyjny znajdzie się w mieście Iwakuni, w japońskiej prefekturze Yamaguchi. Głównym dostawcą cylindrycznych modułów akumulatorowych będzie Panasonic Energy. Po uruchomieniu fabryka ma produkować wystarczającą liczbę akumulatorów, aby osiągnąć roczną zdolność produkcyjną na poziomie 10 GWh.

Kiedy pojawi się nowy SUV?
Akumulatory cylindryczne zostaną wykorzystane w nowym modelu opartym na pierwszej architekturze Mazdy przeznaczonej wyłącznie do pojazdów elektrycznych. Japończycy nie ogłosili jeszcze daty debiutu i nie ujawnili istotnych szczegółów technicznych. Wcześniejsze komentarze dyrektora generalnego sugerują jednak, że nowa Mazda pojawi się w 2027 roku. Firma zapowiada, że samochody będą charakteryzowały się „zaawansowanym wzornictwem, wyższą wygodą i zwiększonym zasięgiem jazdy”.
Tymczasem, jak wspomnieliśmy wyżej, Mazda nie jest całkowicie bezczynna w temacie elektryków. Producent ma w swojej ofercie np. całkowicie elektrycznego MX-30, który po raz pierwszy pojawił się na rynku jeszcze w 2019 roku. Jednakże, samochód ten został zbudowany na zmodyfikowanej wersji platformy SkyActiv. Ta jest współdzielona z samochodami z silnikami spalinowymi.
Jeszcze w zeszłym roku Mazda wprowadziła na chiński rynek model EZ-6. Średniej wielkości sedan został jednak oparty na platformie dzielonej z firmą Changan. W 2025 roku na tej samej zasadzie powinien pojawić się jeszcze jeden SUV, na chwilę obecną znany jako samochód koncepcyjny Arata EV.
