Rajd Japonii – historia
Impreza w Kraju kwitnącej wiśni dołączyła do mistrzowskiego czempionatu w 2004 roku. Wówczas ku uciesze lokalnych kibiców najlepszy był Petter Solberg w Subaru Imprezie WRC. Na prawym fotelu zasiadał Phil Mills. Szutrowe wydarzenie zorganizowano jeszcze pięciokrotnie, a rekordzistą jest Mikko Hirvonen, który jako jedyny triumfował dwukrotnie. W 2010 roku najlepszy był Sebastien Ogier, który może wyrównać wynik Fina.
Najlepszym polskim wynikiem może pochwalić się Leszek Kuzaj. Były mistrz Polski rywalizował w mistrzostwach PWRC i za kierownicą Subaru Imprezy N12B był jedenasty w klasyfikacji generalnej. W stawce kierowców aut produkcyjnych był czwarty. Pilotem był Craig Parry.
Do trzech razy sztuka
Rajd Japonii miał powrócić do kalendarza mistrzostw świata już w 2020 roku, ale ogólnoświatowy kryzys spowodował, że impreza była dwukrotnie odwoływana. W tym sezonie wszystko jednak udało się dopiąć na ostatni guzik i stawka już na miejscu oczekuje na rywalizację.
Pierwszy raz w historii wydarzenia załogi zmierzą się z asfaltowymi odcinkami. Zawodnicy powalczą łącznie na 283,27 kilometrach oesowych. Rywalizacja rozpocznie się w czwartek 10 listopada od niespełna 3-kilometrowego odcinka Kuragaike Park. Piątek będzie najdłuższym dniem rajdu. Załogi dwukrotnie pokonają odcinki Isegami’s Tunnel (23,29 km), Inabu Dam (19,38 km) oraz Shitara Town R (22,44 km).
Na sobotni etap złożą się odcinki Nukata Forest (20,56 km) i Lake Mikawako (14,74 km), które zostaną rozegrane podczas obydwu pętli. Pierwszą z nich zakończy odcinek Shinshiro City (7,08 km), a drugą pokonywany dwa razy krótki oes Okazaki City (1,40 km). Niedzielne zmagania rozpocznie oes Asahi Kougen (7,52 km), który za drugim razem będzie rozegrany jako Power Stage. Oprócz tego załogi zmierzą się z odcinkiem Nenoue Plateau (11,60 km) oraz dwukrotnie z oesem Ena City (21,59 km).
Kto powalczy o zwycięstwo?
W tym roku o zwycięstwo powalczy dziewięciu kierowców w najmocniejszej klasie Rally1. Toyota w domowym rajdzie wystawi cztery Yarisy. Poprowadza je Kalle Rovanpera, Elfyn evans, Takamoto Katsuta i Sebastien Ogier. Szyki japońskiej marce spróbuje pokrzyżować Hyundai, który do boju wysatwia Thierry’ego neuville’a, Daniego Sordo i kończącego przygodę z koreańską marką Otta Tanaka. Barw M-Sportu będą bronić Craig Breen i Gus Greensmith.
W WRC2 Kajetan Kajetanowicz będzie miał szesnastu rywali. Najgroźnieszym jest oczywiście Emil Lindholm, z którym Polak stoczy bój o mistrzostwo świata. Szyki pretendentom spróbują pokrzyżowac Teemu Suninen, Sami Pajari, czy znany z torów F1: Heikki Kovalainen. O tym, co musi się stać, by Polak został mistrzem świata przeczytacie tutaj.