Kajetanowicz musi być lepszy! Matematyka jest bezlitosna!

Kajetan Kajetanowicz staje przed ogromną szansą wywalczenia tytułu rajdowego mistrza świata WRC2. Co Polak musi zrobić na Rajdzie Japonii, by świętować triumf?

Kajetanowicz musi być lepszy! Matematyka jest bezlitosna!
Podaj dalej

Kajetanowicz o krok od tytułu

Przed ostatnią rundą rywalizacji w mistrzostwach świata na czele klasyfikacji WRC2 znajduje się Andreas Mikkelsen. Norweg zaliczył jednak siedem regulaminowych startów i może wywalczyć tytuł tylko przy pechu głównych rywali. Pięć punktów za nim są Emil Lindholm i Kajetan Kajetanowicz. Wspomniana dwójka jako jedyna może zagrozić Norwegowi.

Czwarty Yohan Rossel nie liczy się już w walce. Francuz jak Norweg zaliczył wszystkie siedem imprez i znajduje się sześć punktów za podium.

Lindholm w lepszej pozycji

Mimo takiego samego dorobku punktowego w nieco lepszej sytuacji przed startem jest Fin. Wszystko przez regulamin. Do końcowego rezultatu zalicza się sześć najlepszych wyników z siedmiu występów. Lindholm obok dwóch zwycięstw, dwóch trzecich miejsc i jednego czwartego, ma czternaste miejsce zdobyte w Rajdzie Szwecji, gdzie wywalczył trzy punkty. Najprawdopodobniej właśnie one zostaną odpisane od dorobku rywala Kajetanowicza.

Polak zaliczył względnie równy sezon, co paradoksalnie nie ułatwia mu zadania. Kierowca ORLEN Team wygrał jeden rajd, trzy razy był drugi, raz piąty i raz szósty. Oznacza to, że odpisane mu zostanie najprawdopodobniej osiem punktów za Rajd Katalonii.

Co się musi stać?

Pierwszym obowiązkiem w drodze po mistrzostwo świata dla Kajetanowicza jest pokonanie Andreasa Mikkelsena. By znaleźć się przed Norwegiem Polak musi wywalczyć minimum czternaście punktów. Można tego dokonać znajdując się w czołowej trójce rajdu lub zajmując czwarte miejsce i zdobywając minimum dwa punkty na Power Stage (drugie miejsce).

Dodatkowo chcąc pokonać Lindholma konieczne będzie znalezienie się przed nim w klasyfikacji generalnej imprezy.

Kajetanowicz wygrywa rajd

Gdy Kajetan Kajetanowicz wygrywa rajd, wówczas Fin będzie musiał zdobyć minimalnie pięć punktów mniej od Polaka. Oznacza to, że nawet, gdyby rajd nie szedł po myśli Fina, może on jeszcze obronić się na kończącym sezon Power Stage. Zakładając, że Kajetanowicz wygrałby rajd, ale nie zdobyłby punktów na Power Stage, a Lindholm byłby drugi w rajdzie i najlepszy na Power Stage, wówczas Fin cieszyłby się z mistrzowskiej korony. Każdy inny rezultat na Power Stage daje tytuł kierowcy ORLEN Team

Kajetanowicz jest drugi

Gdy Kajetan Kajetanowicz będzie drugi, wówczas Fin będzie musiał zdobyć minimalnie sześć punktów mniej od Polaka. W przypadku równej liczby zwycięstw decydujące byłyby dwa triumfy rywala Polaka, stąd potrzebna różnica sześciu punktów. W tej sytuacji tak naprawdę mamy cztery scenariusze:

– Kajetanowicz jest drugi i wygrywa Power Stage (21 punktów), wówczas Lindholm nie może zdobyć więcej niż 15 punktów (maksymalnie trzecie miejsce w rajdzie bez punktów na Power Stage).
– Kajetanowicz jest drugi i zdobywa dwa punkty na Power Stage (20 punktów), wówczas Lindholm nie może zdobyć więcej niż 14 punktów (maksymalnie czwarte miejsce w rajdzie i maksymalnie punkt na Power Stage).
– Kajetanowicz jest drugi i zdobywa punkt na Power Stage (19 punktów), wówczas Lindholm nie może zdobyć więcej niż 13 punktów (maksymalnie czwarte miejsce w rajdzie i maksymalnie punkt na Power Stage).
– Kajetanowicz jest drugi i nie zdobywa punktów na Power Stage (18 punktów), wówczas Lindholm nie może zdobyć więcej niż 12 punktów (maksymalnie czwarte miejsce w rajdzie bez punktów na Power Stage lub piąte miejsce w rajdzie i maksymalnie dwa punkty na Power Stage).

Kajetanowicz jest trzeci

Podobnie jak w przypadku drugiego miejsca, również tutaj mamy cztery różne scenariusze:
– Kajetanowicz jest trzeci i wygrywa Power Stage (18 punktów), wówczas Lindholm nie może zdobyć więcej niż 12 punktów (maksymalnie czwarte miejsce w rajdzie bez punktów na Power Stage lub piąte miejsce w rajdzie i maksymalnie dwa punkty na Power Stage).
– Kajetanowicz jest trzeci i zdobywa dwa punkty na Power Stage (17 punktów), wówczas Lindholm nie może zdobyć więcej niż 11 punktów (maksymalnie piąte miejsce na rajdzie i maksymalnie punkt na Power Stage).
– Kajetanowicz jest trzeci i zdobywa punkt na Power Stage (16 punktów), wówczas Lindholm nie może zdobyć więcej niż 10 punktów (maksymalnie piąte miejsce w rajdzie bez punktów za Power Stage lub szóste miejsce w rajdzie i maksymalnie dwa punkty za Power Stage).
– Kajetanowicz jest trzeci i nie zdobywa punktów na Power Stage (15 punktów), wówczas Lindholm nie może zdobyć więcej niż 9 punktów (maksymalnie szóste miejsce w rajdzie i maksymalnie punkt na Power Stage)

Kajetanowicz jest czwarty

W tym przypadku mamy dwa dostępne scenariusze, ponieważ w pozostałych Kajetanowicz nie pokonałby obecnie przewodzącego stawce Andreasa Mikkelsena. Wygląda to tak:
– Kajetanowicz jest czwarty i wygrywa Power Stage (15 punktów), wówczas Lindholm nie może zdobyć więcej niż 9 punktów (maksymalnie szóste miejsce w rajdzie i maksymalnie punkt na Power Stage)
– Kajetanowicz jest czwarty i zdobywa dwa punkty na Power Stage (14 punktów), wówczas Lindholm nie może zdobyć więcej niż 8 punktów (maksymalnie szóste miejsce w rajdzie bez punktów na Power Stage lub siódme miejsce w rajdzie i maksymalnie dwa punkty za Power Stage).

Odliczenia punktów i dodatkowe za Power Stage zdecydowanie utrudniają matematykę, ale wszystkie możliwe scenariusze, które dają tytuł Kajetanowi Kajetanowiczowi są opisane powyżej.

Przeczytaj również