Hyundai poszedł pod prąd. W pewnym sensie…
W okolicach przełomu pierwszej i drugiej dekady XXI. wieku na globalnym rynku motoryzacyjnym doszło do pewnych zmian. Coraz większą popularnością zaczęły cieszyć się SUV-y oraz crossovery. To właśnie one bardzo płynnie zastąpiły chociażby minivany w kontekście definicji auta rodzinnego. Rzeczone minivany zaczęły błyskawicznie znikać z rynku, bo nie budziły już zainteresowania. Każdy chciał mieć SUV-a. Dużego, wygodnego, prestiżowego… w dodatku łączącego wiele cech, co sprawiało, że w rozumieniu wielu osób był to idealny samochód na co dzień.

Oczywiście to nie jest tak, że Hyundai poszedł tutaj całkowicie pod prąd. Południowokoreański producent naturalnie rozwijał SUV-y i crossovery. Na rynek trafiały chociażby kolejne generacje Tucsona i Santa Fe. Natomiast… Hyundai postanowił wykonać też last dance z segmentem minivanów. Tak oto powstał model ix20… czyli zdecydowanie powiększone i20. Jeśli chodzi o samo nazewnictwo, to na myśl przychodzi mi tutaj Fiat 500 i Fiat 500X. Pierwszy to mały, miejski samochodzik, drugi to duży, rodzinny crossover. Tu jest podobnie. O ile i20 to mały, miejski hatchback, tak ix20 to już duży, rodzinny minivan.
Nie wiem jak… ale się udało
Model ix20 trafił na rynek w 2010 roku. Co można o nim powiedzieć? W teście bezpieczeństwa Euro NCAP uzyskał maksymalną ocenę 5 gwiazdek. Otrzymał kilka silników. Benzynowe to 1,4 i 1,6 o mocy 90 i 125 koni, zaś diesle to 1,4 o mocy 77 lub 90 koni mechanicznych. Niewielkie silniki i niewielka moc wpływają też na niewielkie spalanie. W przypadku silników diesla to nawet poniżej 5 litrów, zaś w benzyniakach około 6,5. To dosyć istotne, bo zbiornik paliwa ma pojemność zaledwie 50 litrów. Szkoda… wystarczyłoby zwiększyć go przynajmniej o 10 litrów i byłoby już bardzo komfortowo.

Hyundai produkował ix20 aż przez 9 lat i w międzyczasie dał mu facelifting. A to oznacza, że samochód budził zainteresowanie i dobrze się sprzedawał. Gdyby tak było, nigdy nie przetrwałby na rynku 9 lat i nie doczekał się liftingu. Nawet w Polsce ix20 był popularny – dziś na popularnym portalu z ogłoszeniami znajduje się ponad 300 sztuk na sprzedaż. Auto zbiera dobre oceny, dobre opinie… i dziś można go kupić za mniej, niż 20 tysięcy złotych. Dla kogoś, kto poszukuje auta takich rozmiarów, to na pewno może być dobra opcja.
Zdjęcia: Hyundai Polska Newsroom