Legalizacja i homologacja butli LPG. Ile to kosztuje i po co to jest?
LPG jest o ponad połowę tańsze, niż benzyna oraz diesel. Oczywistym zatem jest to, że tak wielu kierowców decyduje się na montaż instalacji w swoim samochodzie. Sama decyzja oraz montaż to jedno. Później natomiast czeka na nas kilka formalności, których należy dopełnić. W przeciwnym wypadku musimy liczyć się z karą. Czym jest homologacja butli LPG? Wszystkie podzespoły w naszych samochodach muszą posiadać homologację. Jazda bez ważnej homologacji konkretnych części jest oczywiście nielegalna.
Po montażu instalacji LPG musimy udać się do wydziału komunikacji i zgłosić taki fakt. Aby to zgłosić, potrzebujemy kilku dokumentów – m.in. właśnie świadectwa homologacji sposobu montażu wraz z certyfikatem butli. Nowa butla LPG ma homologację na okres 10 lat. W tym czasie – oczywiście po zgłoszeniu wszystkiego w wydziale komunikacji – możemy bez problemu korzystać z samochodu. Natomiast po upływie 10 lat czekają na nas pewne konkretne obowiązki. Jakie dokładnie?
Legalizacja butli LPG. Co to jest?
Po upływie 10 lat należy – jeśli oczywiście nadal chcemy korzystać z instalacji – wykonać jej legalizację, która przedłuży homologację na kolejne 10 lat. Od razu można dodać, że będzie to prawdopodobnie pierwsza i zarazem jedyna legalizacja, gdyż z jednej butli można korzystać maksymalnie przez okres 20 lat. Kupując samochód używany z instalacją gazową warto sprawdzić ten stan. Po pierwsze – kiedy instalacja autogazu została zamontowana, a zarazem po drugie – kiedy kończy się jej homologacja, bądź też kiedy czekała będzie na nas procedura legalizacji. Kierowcy często się tego boją i woleliby nie mieć z tym do czynienia.
W przypadku zakupu instalacji koszt homologacji wliczony jest w cenę. W zależności od rodzaju, generacji instalacji LPG, może być to około 1000 zł, ale może być to też ponad 4000 zł w przypadku bardziej zaawansowanej technicznie. Co do legalizacji po upływie 10 lat, jej koszt nie powinien przekroczyć 250 zł. Warto dodać, że należy ją wykonać nie tylko wtedy, gdy upływa okres 10 lat użytkowania. Będziemy musieli wykonać ją również w momencie, w którym nasz samochód miał wypadek, doszło do odebrania dowodu rejestracyjnego, bądź po sprowadzeniu samochodu z butlą z zagranicy – w tym przypadku nie ma on homologacji TDT.
Przegląd samochodu z gazem. Jak to wygląda i ile kosztuje?
Samochody z instalacją LPG oczywiście muszą raz na 12 miesięcy pojawić się na przeglądzie, na badaniu technicznym. To badanie w przypadku takich aut jednak różni się od zwykłego. Konkretniej różni się tym, że diagnosta – oprócz wszystkich innych elementów – sprawdza również butlę gazową. Celem takiej kontroli jest chociażby wykrycie jakichś nieszczelności, czy usterek. W przypadku butli z gazem to oczywiście niezwykle istotne i ma zapobiec ewentualnemu wybuchowi. Diagnosta sprawdzi również, czy zbiornik nie był w jakiś sposób przerabiany, modyfikowany oraz czy materiały zbytnio się nie zestarzały.
Ze względu na kontrolę butli z gazem, przegląd techniczny kosztuje w przypadku takiego samochodu nieco więcej. Oprócz 98 zł za badanie techniczne oraz 1 zł za wpis do CEPiK – czyli opłat tradycyjnych – dochodzi do tego również opłata w wysokości 63 zł za specjalistyczne badanie samochodu z instalacją LPG. Łącznie zatem trzeba za przegląd zapłacić 162 zł.