Dlaczego ten diesel tak przyciąga uwagę?
Citroen C5 jest produkowany od 2001 roku. Jego pierwszą generację tworzono do 2008 roku we francuskim Rennes. Niektórzy uważają, że tak naprawdę w 2004 roku rozpoczęła się produkcja nowej generacji, jednak dla innych był to po prostu lifting. Samochód był dostępny w różnych wersjach. Był natomiast oferowany ze skórzaną tapicerką, nawigacją, czy systemami takimi jak ESP, czy ABS. Kierowcy mogli liczyć na pełną elektrykę, tempomat, czy automatyczną, dwustrefową klimatyzację.
To wszystko bardzo dobrze współgrało z tym, że mowa tu przecież o limuzynie. Samochód od początku bardzo dobrze się prezentował i nic dziwnego w tym, że znalazł swoich fanów. C5 do dzisiaj bardzo często widujemy na drogach. Ba, dla wielu kierowców jest to jeden z najlepszych samochodów na rynku. Fanów C5 więc nie brakuje i nie powinniśmy się temu dziwić. To ładne, dobre auto. W połączeniu z silnikiem typu diesel oferuje też dobre osiągi oraz w miarę niewielkie spalanie.
Osiągi są tutaj mocną stroną
Weźmy pod uwagę chociażby silnik 1.6 HDI o mocy 109 koni mechanicznych. Oczywiście, nie mówimy tutaj o jakiejś zawrotnej mocy, która sprawia, że tym samochodem każdy chciałby pojechać na tor wyścigowy. Natomiast jednak z drugiej strony jest to już moc, która pozwala na w miarę komfortowe podróżowanie bez większych obaw, czy aby nie zatrzymamy się na najbliższym wzniesieniu. Samochód osiąga setkę w ok. 12 sekund. Rozwija maksymalnie 190 km/h. Natomiast w zasadzie jest to informacja zbędna, bo zgodnie z przepisami w naszym kraju i tak nie wolno pojechać szybciej, niż z prędkością 140 km/h.
Spore wrażenie robi tutaj spalanie. Mówimy przecież o stosunkowo dużym samochodzie, który przed momentem nazwałem nawet limuzyną. Natomiast pamiętajmy o tym, że diesel to zawsze tańsze, bardziej oszczędne rozwiązanie. Z raportów użytkowników na portalu „Autocentrum”, skąd pochodzą przytoczone wyżej dane, wynika, że średnie spalanie w cyklu mieszanym wynosi ok. 5,4 litra na 100 kilometrów. Ciekawiej robi się w trasie, bo tam to spalanie spada nawet w okolice 4,5 litra. Uważam, że to świetny wynik.
Ile kosztuje Citroen C5?
Citroena C5 z roczników 2005-2008 można dzisiaj kupić za około 10 tysięcy złotych, a nawet taniej. Weźmy pod uwagę, że w wielu przypadkach mówimy już o tej wersji po liftingu, która wygląda jednak zdecydowanie lepiej od poprzednika. Ba – mowa tutaj nawet o modelach z większymi silnikami o zdecydowanie większej mocy. Tam również spalanie nie wzrasta jakoś drastycznie, chociaż silnik 1.6 HDI wydaje się tym najbardziej oszczędnym.
Zdjęcie wyróżniające: Daniel Reche / Pixabay