Normy emisji spalin Euro – co to jest?
Europejski standard emisji spalin określa jakość samochodu pod względem ekologii. Im wyższa liczba przy normie Euro, tym samochód jest nowszy i ma więcej systemów odpowiadających za poprawę jakości powietrza. Oczywistym jest, że pojazdy emitują tlenki azotu, węglowodory, tlenki węgla, czy też cząstki stałe. Kwestia w tym, aby tych związków emitowanych do atmosfery było jak najmniej. I to w pewnym sezonie regulują normy emisji spalin. Im wyższa norma, tym w teorii tych emitowanych związków powinno być mniej.
Jest to niezwykle istotna kwestia w kontekście zmian, które zachodzą w Europie. Unia Europejska dąży do poprawy jakości powietrza. W kolejnych krajach powstają strefy, do których starsze samochody spalinowe nie mogą już wjeżdżać. Wkrótce wprowadzony w życie zostanie program „fit for 55”. We wszystkich tych zmianach ogromną rolę odgrywać będą właśnie normy związane z europejskim standardem emisji spalin. Kilka miesięcy w dacie produkcji samochodu może odegrać kluczową rolę, kiedy jeden samochód będzie miał normę Euro 4, a drugi Euro 5. Jeden do miasta wjedzie, drugi nie.
Jakie są normy emisji spalin Euro?
Normy emisji spalin zaczęły obowiązywać w 1993 roku. Pierwsza norma – Euro 1 – dotyczyła samochodów osobowych i lekkich ciężarówek. Zasadnicza zmiana była taka, że w celu spełnienia normy Euro 1 producenci musieli zastosować katalizator spalin. W roku 1997 usprawniono cały system i wprowadzono normę Euro 2. Rok 2001 to już wprowadzenie normy Euro 3 dotyczącej wszystkich pojazdów. Ona zakładała różne limity emisji spalin dla aut z silnikami diesla i benzynowymi.
Różnica była taka, że diesli dotyczyły bardziej surowe przepisy związane z emisją tlenków węgla, natomiast dopuszczona była wyższa emisja tlenków azotu. W 2006 roku wprowadzono normę Euro 4. Zmieniono wtedy normy emisji spalin – zmniejszono wartości o połowę. To oczywiście wiązało się z włożeniem ogromnej pracy i zaprojektowaniem zupełnie nowych jednostek. Według wielu osób przełomową była norma Euro 5. Ona zaczęła obowiązywać od roku 2011.
Norma Euro 5 – jakie to samochody?
W przypadku normy Euro 5 – oprócz kolejnej redukcji limitów emisji dla samochodów osobowych – zaczęto zwracać większą uwagę na cząstki stałe. Od tego momentu powszechnym stało się montowanie filtrów DPF, bądź też katalizatorów SCR. Wtedy też wprowadzono różnego rodzaju dodatki do paliwa. Tutaj swoje zastosowanie znalazło chociażby AdBlue. Po zastosowaniu normy Euro 5 emisja tlenków azotu miała spaść o 60%, zaś cząstek stałych o co najmniej 80%.
Wreszcie norma Euro 6 obowiązująca od 2014 roku do dzisiaj. Jedna ze zmian polega na tym, że kompletnie zmienił się sposób pomiaru emisji szkodliwych substancji. Dzięki normie Euro 6 wyniki pomiarów stały się o wiele bardziej miarodajne i zbliżone do rzeczywistości. Wydaje się, że właśnie to było tutaj najważniejsze. Nie redukcja limitów emisji. A to, że w końcu ktoś zabrał się za metodę pomiaru. Taką, która pokaże rzeczywistą emisję. Na ten moment oczywistym jest, że samochody z normą Euro 6 będą mogły się poruszać po strefach czystego transportu do 2035 roku. A co potem? Tego tak na pewno nie wie dzisiaj nikt.