Jeden wykres mówi wszystko. Oto dlaczego diesel jest taki drogi… a będzie jeszcze droższy

Jeden wykres mówi wszystko. Oto dlaczego diesel jest taki drogi… a będzie jeszcze droższy

paliwa paliwo benzyna diesel lpg

Podaj dalej

Diesel jest aktualnie koszmarnie drogi. Ceny oleju napędowego oderwały się od rzeczywistości i nic nie wskazuje, aby szybko zyskały przyziemienie. Dlaczego za diesla płacimy aktualnie o ponad złotówkę więcej, niż za benzynę?

7 września na portalu „e-petrol” opublikowano notowanie średnich cen detalicznych paliw w Polsce. Tak oto dowiedzieliśmy się, że benzyna 95-oktanowa kosztuje 6,52 zł, benzyna 98-oktanowa 7,39 zł, a diesel… uwaga, średnio aż 7,63 zł. Zachodzę w głowę i nie potrafię znaleźć odpowiedzi na pytanie – dlaczego olej napędowy jest o ponad złotówkę droższy od benzyny? Dlaczego jest droższy nawet od PB98? Co tu się najlepszego dzieje?

ropa naftowa brent crude benzyna diesel ceny paliwa paliwo
Freepik

Tak, po części odpowiedź można odnaleźć w tym, co dzieje się w polskich rafineriach. Tam aktualnie benzyna kosztuje 5762 zł za metr sześcienny. A diesel? Metr sześcienny diesla w rafineriach kosztuje średnio 6827 zł. To dokładnie 1065 zł różnicy, co istotnie może się przekładać na około 1,10 zł różnicy na stacjach paliw. Dokładnie tak to aktualnie wygląda. Ale wciąż nie znam odpowiedzi na pytanie – dlaczego?

Wyższe podatki w 2023 roku. Znowu za wszystko będziemy płacić więcej? Złe informacje

Pocieszenia na pewno nie znajdę w aktualnych cenach ropy naftowej. Ropa brent kosztuje dzisiaj 87 dolarów. Ostatnio tak tania była 24 stycznia. A i w październiku ubiegłego roku kosztowała w okolicach 85 dolarów. To normalny poziom – stabilny. Ropa crude była wczoraj dostępna za 81 dolarów za baryłkę. Aby znaleźć tak niski pułap cenowy musielibyśmy się cofnąć do 12 stycznia tego roku. Należy tu podkreślić, że wojna na terenie Ukrainy wybuchła 24 lutego. Przestańmy zwalać wszystko na barki wojny – ropa kosztuje już tyle, co w styczniu!

Nie wszyscy kierowcy o tym wiedzą. Zapamiętaj tę zasadę, może ci bardzo pomóc na drodze

Dlaczego tak dużo?

Bardzo lubię korzystać z różnego rodzaju wykresów. Niezwykle interesujący jest ten z portalu „stooq.pl” na którym możemy nałożyć na siebie trzy wykresy – dotyczące ropy, diesla i benzyny – i porównać jak te wykresy zmieniają się względem siebie. W momencie wybuchu wojny ceny benzyny i diesla oderwały się od poziomu ropy naftowej. Zaczęły żyć swoim życiem. Na poniższym wykresie ropa naftowa zaznaczona jest kolorem pomarańczowym, diesel niebieskim, a benzyna zielonym.

ropa naftowa brent crude benzyna diesel ceny paliwa paliwo
fot. stooq.pl

Ewidentnie widzimy tutaj, że benzyna dawno dobiła w okolice wykresu ropy naftowej – czyli możemy przyjąć, że kosztuje tyle, ile powinna kosztować. Nie ma tutaj nic dziwnego. A na poniższym wykresie wydać to nawet lepiej. I widać też, że od momentu wyjściowego ropa potaniała, benzyna też. Stąd moje pytanie – dlaczego diesel cały czas drożeje? Przecież to jest jakieś nieporozumienie. Skąd biorą się te chore, astronomiczne kwoty?

ropa naftowa brent crude benzyna diesel ceny paliwa paliwo
fot. stooq.pl

Źródło danych: money.pl / e-petrol.pl / stooq.pl

Przeczytaj również

Redakcja WRC News

Redakcja WRC News