Jak donosi portal brd24.pl, resort infrastruktury ogłosił zmiany w systemie szkolenia i egzaminowania kierowców. Będzie łatwiej niepełnosprawnym, którzy chcą zdać na kategorię AM. Do tej pory egzamin możliwy był wyłącznie przy użyciu motoroweru. Po zmianach prawo jazdy AM będzie można uzyskać również zdając egzamin na czterokołowcu lekkim. Będzie też mniej biurokracji dla instruktorów nauki jazdy i egzaminatorów, nie będą musieli mieć już pieczątki – wystarczy w dokumentacji ich podpis oraz numer uprawnień.
Limit egzaminowanych
Najważniejszą zmianą jest jednak limit egzaminów na prawo jazdy, które dziennie może przeprowadzić jeden egzaminator. Zgodnie z nowym rozporządzeniem egzaminator nie będzie mógł jednego dnia poprowadzić więcej niż osiem egzaminów praktycznych na prawo jazdy kategorii B. W ciągu godziny będzie mógł w ogóle przeprowadzić najwyżej jeden egzamin praktyczny.
„Zmiana jest podyktowana koniecznością likwidacji wymagań ilościowych co do liczby przeprowadzanych egzaminów w ciągu dnia, stawianych egzaminatorom przez ich pracodawców. Egzaminatorzy będą mieli więcej czasu na spokojną i bardziej obiektywną ocenę umiejętności kandydatów na kierowców” – uzasadnia Ministerstwo Infrastruktury w komunikacie.
Kolejną zmianą będzie obowiązek rozpoczynania egzaminu teoretycznego i praktycznego na prawo jazdy dokładnie o godzinie wskazanej przez WORD. „Zbyt długi czas oczekiwania na egzamin powoduje większy stres u zdających i niejednokrotnie wpływa negatywnie na wynik egzaminu” – uzasadnia resort.
Koniec procederu oblewania dla zarobku?
Wprowadzenie limitu egzaminów praktycznych na godzinę może ukrócić domniemane pokusy egzaminatorów, by częściej kończyć egzamin praktyczny wynikiem negatywnym. Nowe rozporządzenie spowoduje bowiem, że WORD i tak nie zarobi miesięcznie więcej na egzaminowaniu – limit wyznaczać będzie liczba egzaminatorów, którzy będą mogli przeprowadzić tylko osiem egzaminów dziennie.
Pracownicy WORD i egzaminatorzy twierdzą jednak, że posądzanie ich o celowe oblewanie kursantów nie znajduje pokrycia w faktach. Każdy samochód do przeprowadzania egzaminów jest dziś wyposażony w urządzenia rejestrujące jego przebieg – dokładnie wiadomo, kiedy i co egzaminator uznaje za błąd.
Projekty zmian rozporządzeń zostały skierowane do konsultacji publicznych i uzgodnień międzyresortowych. Zmiany wejdą w życie 1 lipca 2019 r.
źródło: brd24.pl