Sól drogowa potrafi zniszczyć nawet najtrwalsze gumy, plus należy pamiętać o upływie czasu. Dlatego regularna kontrola tego, co dzieje się wokół układu hamulcowego ma kluczowy wpływ na nasze bezpieczeństwo. Trudno wyobrazić sobie gorszą sytuację od tej, gdzie w nagłym przypadku mamy problemy z zatrzymaniem auta. Dlatego, żeby uniknąć tej nieprzyjemnej niespodzianki, należy przynajmniej raz w roku oraz przy każdej wymianie tarcz i klocków hamulcowych przyjrzeć się również przewodom hamulcowym.
Przewody hamulcowe potrzebują opieki
Dużo przestrzeni w prasie motoryzacyjnej przeznacza się na znaczenie regularnej wymiany tarcz i klocków. Jednak zapominamy o tym, że każda tarcza we współpracy z klockiem jest bezużyteczna, jeśli uszkodzeniu ulegną przewody hamulcowe. W samochodach osobowych wyróżniamy dwa podstawowe rodzaje omawianych elementów: przewody sztywne i elastyczne. Jeden i drugi typ jest podatny na zużycie, ale nieco w odmienny sposób.
Elastyczne przewody hamulcowe są narażone przede wszystkim na uszkodzenie ich gumowej osłony. Zarówno od czynników zewnętrznych w postaci błota, soli i wody, jak i z powodu naturalnego procesu utleniania się gumy i innych tworzyw, które wchodzą w ich skład. To może prowadzić do pęknięć lub zatkania. Dodatkowym objawem zużycia elastycznych przewodów hamulcowych jest ich pęcznienie.
Korozja – największy wróg?
Zdecydowanie trudniejsze do diagnozowania są sztywne przewody hamulcowe. Są one umieszczone w mniej widoczny na pierwszy rzut oka miejscu. Dlatego podczas rutynowej wymiany tarcz i klocków nie każdy mechanik zdecyduje się poświęcić im chwilę swojego czasu. W tym przypadku bardziej należy skoncentrować swoją uwagę na innych objawach, które wskazują, że z naszym układem hamulcowym w aucie, coś się dzieje.
Występująca w sztywnych przewodach hamulcowych korozja zewnętrzna jest czymś powszechnym i gdy zaobserwujemy zmiany na ich powierzchni, niezwłocznie powinniśmy je wymienić. Dużo niebezpieczniejsza jest rdza, która znajduje się wewnątrz przewodu. Może pojawić się ona, chociażby na skutek utraty właściwości płynu hamulcowego i pojawienia się w nim wody. Oderwany kawałek rdzy może doprowadzić do uszkodzenia pompy ABS lub nawet zblokowania przewodu hamulcowego. W związku z tym absolutnie poważnie należy podchodzić do tego elementu eksploatacyjnego każdego pojazdu.