Układ chłodzenia jest jednym z najważniejszych w każdym pojeździe. Nadmierna temperatura silnika prowadzi do poważnych awarii, dlatego sprawna chłodnica, termostaty i wydajny płyn chłodniczy są obowiązkiem. Bez tego każda podróż jest balansowaniem na krawędzi prawdziwej katastrofy. Żeby jej uniknąć, warto raz na jakiś czas otwierać maskę i manualnie skontrolować stan płynu chłodzącego w zbiorniku.
Kiedy najlepiej kontrolować stan płynu chłodzącego?
W prawidłowej obsłudze samochodu bardzo ważna jest systematyczność. Bez niej nawet najlepsza konstrukcja zacznie mieć problemy. Literatura podaje kilka sposobów na optymalne sprawdzenie płynu chłodniczego. Wspólnym mianownikiem jest kontrola na zimnym silniku. Możemy zrobić to przed dłuższą podróżą lub kilka godzin po tym, jak dojechaliśmy do celu i samochód zdążył ostygnąć. Poziom płynu chłodniczego w zbiorniku powinien znajdować się pomiędzy oznaczeniem MIN oraz MAX.
Płyn chłodniczy, a szczelność układu
Naturalna utrata płynu chłodniczego to fakt, ale kiedy staje się ona powodem do zmartwień? Dopóki ubytek nie przekracza norm, nie ma powodu do niepokoju. Jest to dosyć naturalny proces, który występuje na przestrzeni miesięcy i lat. Dzieje się tak również z olejem silnikowym, którego wraz ze wzrostem przebiegu systematycznie ubywa. Kiedy uciekający płyn chłodniczy znajduje się w normie?
Roczna strata 1/4 do 1/3 z tych 5-6 litrów to jeszcze nie koniec świata. Takie ubytki to część eksploatacji, wynikająca z:
- drobnych nieszczelności na styku przewodów;
- mikroskopijnych otworów w gumowych przewodach;
- naturalnego parowania płynu.
Jednak gdy strata przekracza 0,5 l na miesiąc, powinien zapalić się czerwony alarm. W takim przypadku niezbędna będzie detektywistyczna praca z wykorzystaniem specjalnego barwnika i lampy UV, by znaleźć przecieki. W przypadku drobnych przecieków może wystarczyć stosowanie specjalistycznych środków uszczelniających, które zabezpieczą system chłodzenia i chłodnic.
Uciekający płyn chłodniczy przyczyny
Internetowi znawcy tematu wskazują jedną przyczynę uciekającego płynu chłodniczego – wypalona uszczelka pod głowicą. Od razu pojawiają się czarne scenariusze i kwoty naprawy na astronomicznym poziomie. My rekomendujemy podejść do tematu zdecydowanie spokojniej. Do wykluczenia jest zdecydowanie więcej awarii, które są dużo tańsze w naprawie:
- nieszczelna chłodnica
- uszkodzona pompa układu chłodzenia
- przerdzewiała nagrzewnica kabiny
Te usterki również mogą pośrednio lub bezpośrednio odpowiadać za uciekający płyn chłodniczy. W związku z tym dobrze jest rozpocząć diagnostykę od przyjrzenia się tym potencjalnym usterkom. Poza tym opłaca się wiedzieć kilka rzeczy o samym płynie chłodniczym.
Płyn chłodniczy – ważne informacje
Płyn w chłodnicy podobnie jak oleje i filtry podlega regularnej wymianie. Przyjmuje się, że po zakupie samochodu układ chłodzenia można przepłukać po kilku latach. Sugeruje się nawet od 5 do 7 lat od momentu wyjechania z salonu. Później trzeba robić płukankę zdecydowanie częściej, ponieważ co około 2 lata.
Do tego warto pamiętać, że na rynku dostępne są letnie i zimowe płyny chłodnicze, a początek listopada jest dobrym terminem na zmianę płynu. Ze względu na to, że uciekający płyn chłodniczy jest powszechnym zjawiskiem, warto mieć w aucie małą butelkę płynu. W skrajnej sytuacji może ona uratować jednostkę napędową przed poważnym uszkodzeniem, choć na co dzień zajmuje ona niewielką przestrzeń w bagażniku.