Współczesne jednostki napędowe muszą walczyć z coraz wyższymi normami emisji spalin. Takie regulacje na producentach aut wymuszają stosowanie rozwiązań, które poprawią jakość procesu spalania się paliwa. W ten sposób do układu trafia mniej szkodliwych substancji, przez co wszelkiego rodzaju filtry mają zdecydowanie mniej pracy. Być może niewiele osób o tym wie, ale świece żarowe są potrzebne przy wielu procesach zachodzących w silniku.
Świeca żarowa nie tylko w zimie
Stereotypowe myślenie zakłada, że sprawność świecy żarowej jest bardzo ważna przede wszystkim w czasie dużych mrozów. I jest to oczywiście prawda. Dzięki podgrzaniu temperatury w komorze spalania możliwy jest rozruch silnika wysokoprężnego w ujemnych temperaturach. Przez rozgrzanie świec żarowych do bardzo wysokich temperatur, rzędu powyżej 1000 stopni Celsjusza możliwy jest zapłon mieszanki. Jednak rola tych elementów w silniku jeszcze trwa.
Czystsze spaliny, dzięki lepszej pracy EGR
Istnieje dość duża zależność pomiędzy optymalną pracą zaworu EGR a świecami żarowymi. Przede wszystkim dlatego, że znany wielu kierowcom zawór EGR w niskich temperaturach ma tendencję do gromadzenia wewnątrz nagaru. Dlatego świece żarowe podnoszą temperaturę spalin nawet przez kilka minut po odpaleniu silnika, żeby możliwie najlepiej przeprowadzić cały proces spalania paliwa w pierwszym etapie pracy silnika, gdy nie osiągnął on jeszcze swojej temperatury roboczej.
Podtrzymywanie temperatury spalin jest bardzo ważne
Silniki diesla przez swoją konstrukcję są bardzo mocno zależne od właściwej temperatury spalin. Gdy spadnie ona poniżej wymaganego poziomu, zdecydowanie wzrasta liczba szkodliwych substancji. Dlatego sprawne świece żarowe przydają się również w momencie wypalania filtra DPF. Zgodnie z zasadami, aby doszło do skutecznego oczyszczenia filtra cząstek stałych, spaliny muszą osiągnąć temperaturę około 600 stopni Celsjusza. Cały proces trwa w przybliżeniu dziesięć minut. W związku z tym w czasie jazdy świece żarowe niejako pomagają przyspieszyć całą czynność. Jeśli działają one niepoprawnie całe wypalanie DPF-a może być nieskuteczne.