Smarowanie tych elementów to proszenie się o problemy?! Nadgorliwość bywa szkodliwa!

Obsługa techniczna samochodu wymaga wiedzy i doświadczenia. Czasami określone nawyki i stereotypy przekazywane z pokolenia na pokolenie mogą okazać się szkodliwe. Smarowanie niektórych elementów w pojeździe może grozić nawet wypadkiem. Dzisiaj zwracamy Waszą uwagę na układ hamulcowy!

Smarowanie tych elementów to proszenie się o problemy?! Nadgorliwość bywa szkodliwa!
Podaj dalej

Samodzielna wymiana klocków i tarcz hamulcowych dla wielu kierowców jest czymś naturalnym i doskonale radzą sobie oni z tą czynnością. Jednak paradoksalnie nawet fachowcy mogą popełnić przynajmniej jeden z pozoru drobny błąd. Chodzi o smarowanie niektórych elementów układu hamulcowego, a także niewłaściwe oczyszczenie zacisku hamulcowego.

Mycie zacisków hamulcowych w ropie lub benzynie to poważny błąd!

Niektórzy mechanicy, żeby oczyścić powierzchnię zacisków hamulcowych, stosują ropopochodne preparaty, które w ich mniemaniu skutecznie usuwają zabrudzenia. Być może jest w tym sporo prawdy, jednak z punktu widzenia bezpieczeństwa jest to poważne niedociągnięcie. Powód jest bardzo prosty – wszystkie elementy gumowe zacisku hamulcowego oraz tłoczka wystawione na działanie benzyny lub ropy tracą swoje właściwości. A to może prowadzić do poważnej awarii hamulców w czasie jazdy.

Smarowanie hamulców – tak, ale w odpowiednich miejscach!

W świecie motoryzacji funkcjonują prawdziwi wirtuozi mechaniki, który są gotowi wysmarować tarcze hamulcowe i klocki. Oczywiście taki zabieg w większości przypadków może skończyć się tragedią, ponieważ obniżony współczynnik tarcia klocków o tarczę skutecznie ogranicza wydajność hamowania. Jednak nie oznacza to, że podczas wymiany tarcz i klocków musimy unikać smarowania. Jest wręcz odwrotnie, ponieważ jeśli wiemy, jakie elementy możemy usprawnić przez nałożenie smaru, poprawiamy wydajność całego układu hamulcowego.

hamulce tarcza zaciski

 

Chodzi tutaj przede wszystkim o smarowanie odpowietrzników hamulca, aby uniknąć ich zapiekania się podczas kolejnej wymiany płynu hamulcowego. Można również zastosować drobne smarowanie w obrębie cylinderków, aby usprawnić ich pracę. Jednak nie zaleca się stosowania smarów miedzianych, ponieważ ich właściwości mogą prowadzić do powstawania korozji elektrochemicznej.

Nadgorliwość bywa szkodliwa!

Zdarza się, że chcemy wysmarować jak najwięcej elementów układu hamulcowego, aby w przyszłości ułatwić sobie pracę. Niestety w niektórych przypadkach nasza nadgorliwość może okazać się szkodliwa. Dlatego jeśli chcemy samodzielnie wymienić klocki i tarcze hamulcowe, warto zapoznać się z produktami, które mogą współpracować z płynem hamulcowym. Wielu producentów układów hamulcowych ma w swojej ofercie dedykowane smary, dobrze jest o tym pamiętać.

Przeczytaj również