Regulacja sprzęgła w samochodzie - alternatywa dla wymiany?

Regulacja sprzęgła w samochodzie - alternatywa dla wymiany?

Sprzęgło tarcza

Podaj dalej

Sprzęgło w samochodzie jest drogim podzespołem. Jego wymiana razem z kołem dwumasowym może uszczuplić domowy budżet. Jednak nie w każdym przypadku jest ona konieczna. Czasami wystarczy sprawna regulacja, ale czy zawsze jest ona możliwa?

Objawy zużytego sprzęgła zawsze powinny zwrócić uwagę kierowcy. Należą do nich między innymi: wzrost obrotów silnika, za którymi brakuje przyspieszenia, gdy dodajemy gazu. Nasza czujność musi być większa, gdy sprzęgło w cudzysłowie bierze coraz wyżej. Mogą się również pojawić różnego rodzaju stuki, czy zgrzytania, które świadczą o zużyciu.

Sprzęgło hydrauliczne sprawia najwięcej problemów!

Na początek omówimy najtrudniejszy rodzaj sprzęgła – sprzęgło hydrauliczne. W czym objawia się jego wyjątkowość? Tutaj w zasadzie regulacja sprzęgła nie wchodzi w grę. Oczywiście może mieć ono system samoregulacji, ale manualnie mamy bardzo ograniczone możliwości ingerencji w jego skok. Jedynym ratunkiem może być sprawdzenie poziomu płynu hydraulicznego, jeśli jest go zbyt mało, uzupełnienie braków czasami pomaga. Warto zwrócić uwagę, że w niektórych samochodach układ hydrauliczny sprzęgła jest połączony z układem hamulcowym. W takiej sytuacji – sprawdzamy i dolewamy płyn hamulcowy.  Najczęściej przy pojawieniu się objawów zużycia sprzęgła konieczna jest wymiana na nowe.

sprzęgło

Regulacja sprzęgła na lince – łatwa i przyjemna?

Najwięcej do powiedzenia w sprawie regulacji sprzęgła mamy w sytuacji, gdy w naszym samochodzie jest układ działający przy pomocy linki. Wtedy możemy pokusić się o wyregulowanie skoku sprzęgła, ponieważ od czasu do czasu linka zużywa się i wpływa na pracę całego mechanizmu.

Jeśli chcemy podjąć się samodzielnej diagnozy i naprawy usterki, musimy zwrócić uwagę na kilka elementów:

  • należy wszelkie prace wykonać przy zgaszonym i wystudzonym silniku;
  • linka sprzęgła najczęściej zakończona jest gwintem i wychodzi z obudowy skrzyni biegów. Tam znajduje się również nakrętka;
  • w celu regulacji sprzęgła należy dokręcić nakrętkę z wyczuciem;
  • wsiadamy do samochodu i sprawdzamy skok sprzęgła po uruchomieniu silnika. Jeśli nadal podczas ruszania sprzęgło bierze zbyt wysoko, wracamy do nakrętki i jej dokręcania;
  • jeśli w czasie prób silnik się nagrzał, zalecamy odczekać do jego ostudzenia.
  • wykonać jazdę próbną i ocenić poprawę pracy sprzęgła.

 

Przeczytaj również

Redakcja WRC News

Redakcja WRC News