Regulacja sprzęgła w samochodzie - alternatywa dla wymiany?

Sprzęgło w samochodzie jest drogim podzespołem. Jego wymiana razem z kołem dwumasowym może uszczuplić domowy budżet. Jednak nie w każdym przypadku jest ona konieczna. Czasami wystarczy sprawna regulacja, ale czy zawsze jest ona możliwa?

Sprzęgło tarcza
Podaj dalej

Objawy zużytego sprzęgła zawsze powinny zwrócić uwagę kierowcy. Należą do nich między innymi: wzrost obrotów silnika, za którymi brakuje przyspieszenia, gdy dodajemy gazu. Nasza czujność musi być większa, gdy sprzęgło w cudzysłowie bierze coraz wyżej. Mogą się również pojawić różnego rodzaju stuki, czy zgrzytania, które świadczą o zużyciu.

Sprzęgło hydrauliczne sprawia najwięcej problemów!

Na początek omówimy najtrudniejszy rodzaj sprzęgła – sprzęgło hydrauliczne. W czym objawia się jego wyjątkowość? Tutaj w zasadzie regulacja sprzęgła nie wchodzi w grę. Oczywiście może mieć ono system samoregulacji, ale manualnie mamy bardzo ograniczone możliwości ingerencji w jego skok. Jedynym ratunkiem może być sprawdzenie poziomu płynu hydraulicznego, jeśli jest go zbyt mało, uzupełnienie braków czasami pomaga. Warto zwrócić uwagę, że w niektórych samochodach układ hydrauliczny sprzęgła jest połączony z układem hamulcowym. W takiej sytuacji – sprawdzamy i dolewamy płyn hamulcowy.  Najczęściej przy pojawieniu się objawów zużycia sprzęgła konieczna jest wymiana na nowe.

sprzęgło

Regulacja sprzęgła na lince – łatwa i przyjemna?

Najwięcej do powiedzenia w sprawie regulacji sprzęgła mamy w sytuacji, gdy w naszym samochodzie jest układ działający przy pomocy linki. Wtedy możemy pokusić się o wyregulowanie skoku sprzęgła, ponieważ od czasu do czasu linka zużywa się i wpływa na pracę całego mechanizmu.

Jeśli chcemy podjąć się samodzielnej diagnozy i naprawy usterki, musimy zwrócić uwagę na kilka elementów:

  • należy wszelkie prace wykonać przy zgaszonym i wystudzonym silniku;
  • linka sprzęgła najczęściej zakończona jest gwintem i wychodzi z obudowy skrzyni biegów. Tam znajduje się również nakrętka;
  • w celu regulacji sprzęgła należy dokręcić nakrętkę z wyczuciem;
  • wsiadamy do samochodu i sprawdzamy skok sprzęgła po uruchomieniu silnika. Jeśli nadal podczas ruszania sprzęgło bierze zbyt wysoko, wracamy do nakrętki i jej dokręcania;
  • jeśli w czasie prób silnik się nagrzał, zalecamy odczekać do jego ostudzenia.
  • wykonać jazdę próbną i ocenić poprawę pracy sprzęgła.

 

Przeczytaj również