Powtarzaj tę czynność co 100 tys. km, a unikniesz wielu awarii

Samochód jest bardzo skomplikowanym mechanizmem – niby truizm, ale warto o tym przypominać, ponieważ wymaga on właściwej opieki. Bardzo dobrym przykładem jest regularne powtarzanie tej czynności, co około 100 tys. km. W ten sposób unikniemy sporej ilości awarii.

Powtarzaj tę czynność co 100 tys. km, a unikniesz wielu awarii
Podaj dalej

Stereotypowo możemy usłyszeć, że czyjś samochód jest bezawaryjny, dlatego właściciel dolewa do niego wyłącznie paliwo i olej. Choć jest to pewne uproszczenie rzeczywistości, faktycznie spora grupa kierowców ogranicza swoją aktywność do podstawowych czynności obsługowych, jeśli z pojazdem wszystko jest w porządku. Jest to swego rodzaju błąd, ponieważ część zadań należy wykonać profilaktycznie, żeby uniknąć awarii w przyszłości.

Układ chłodzenia w samochodzie

Jeden z podstawowych i najważniejszych układów w pojazdach odpowiada za utrzymywanie temperatury silnika w optymalnym przedziale. Gdy jednostka napędowa jest zbyt chłodna, zużywa większe ilości paliwa, pracuje głośniej i nie powinna być eksploatowana na sto procent jej możliwości. Po przeciwnej stronie jest przegrzanie, które wydaje się bardziej niebezpieczne dla trwałości motoru. Dlatego wydajność układu chłodzenia powinna każdego użytkownika pojazdu mocno interesować.

ceny mechanik warsztat
fot. Freepik

Płukanie układu chłodzenia i wymiana płynu

Za trwałość układu chłodzenia odpowiada między innymi płyn, który krąży w chłodnicy i we wszystkich przewodach. Z czasem traci on swoje właściwości, dlatego należy go wymienić. W trakcie tej czynności warto również przepłukać cały obieg, aby usunąć z niego zanieczyszczenia. Mądrym posunięciem jest sprawdzenie stanu technicznego chłodnicy, a także poszczególnych węży.

Eksperci zalecają kompleksowy serwis całego układu co dwa do czterech lat. Innym kryterium jest przebieg, szacowany najczęściej od 100 000 do 200 000 km. W większości przypadków tę czynność można wykonać samodzielnie, jednak trzeba pamiętać o prawidłowej utylizacji zużytego płynu. Jeśli nie mamy takiej możliwości, lepiej będzie zlecić tę czynność serwisową profesjonalnemu warsztatowi, który zajmie się sprawą.

Wtedy całość powinna potrwać około 8 godzin, ponieważ silnik musi wystygnąć i ponownie się rozgrzać. Dlatego sam czas oczekiwania na spadek temperatury motoru to przynajmniej kilkadziesiąt minut. Ponowne rozgrzanie i uzupełnienie układu to kolejne kilkadziesiąt minut. Bardzo często całą procedurę płukania układu należy powtórzyć kilkukrotnie. Stąd tak duży przedział czasu.

Przeczytaj również