Kierownica w aucie obraca się z trudem? To objaw poważnej awarii!

Układ kierownicy i hamulcowy należą do jednych z najważniejszych w pojazdach. Gdy zatrzymywanie się i kierowanie jest poza kontrolą, stwarzamy bardzo duże niebezpieczeństwo na drodze! Kierownica może nam podpowiedzieć, że coś zaczyna się psuć.

Kierownica w aucie obraca się z trudem? To objaw poważnej awarii!
Podaj dalej

Współczesne samochody przyzwyczaiły nas do tego, że układ kierowniczy działa lekko. W zależności od charakterystyki pojazdu jest on umiarkowanie czuły lub bardzo precyzyjny, gdzie kierowca czuje niemal fakturę nawierzchni, po jakiej jedzie. Kierownica potrafi w pewien sposób przekazać informacje do kierowcy o poziomie przyczepności na jezdni, a także wskazać, że coś jest nie tak z całym układem.

Najpopularniejsze rodzaje wspomagania kierownicy – musisz je znać!

Przekładnia kierownicza, zwana popularnie maglownicą, jak każdy podzespół w samochodzie może zużyć się i podlegać wymianie. Jej usterka ma bardzo poważne konsekwencje, ponieważ mocno utrudnia precyzyjne sterowanie autem. Dawniej układ kierowniczy w dużym uproszczeniu składał się z: przekładni ślimakowej, wału, zębatek, oleju do smarowania i uszczelnienia. Na końcu można wymienić prowadnice, to w zasadzie wszystko, co najważniejsze.

Kierownica
Fot. pixabay.com

Jednak rozwój motoryzacji i konieczność poprawy komfortu kierowcy dały początek wspomaganiu kierownicy. Wyróżniamy trzy rodzaje: hydrauliczne, elektrohydraluliczne i w stu procentach elektryczne. Co powoduje, że ten mechaniczny podzespół zdecydowanie szybciej się zużywa?

Te manewry przyspieszają zużycie układu kierowniczego

W motoryzacji wielu awariom można zapobiegać lub oddalić w przyszłość jej wystąpienie. Kierownica pozwala bardzo sprawnie manewrować większością pojazdów, jednak układ kierowniczy ma swoją określoną wytrzymałość i trzeba o tym pamiętać. Dlatego częste kręcenie kołami w miejscu, najazd na wysokie krawężniki z rozpędu, częsta jazda po dużych nierównościach i stosowanie niedopasowanych alufelg lub felg. Te wszystkie zachowania eksploatują maglownice do granic możliwości.

dziury samochod sprzeglo

Charakterystyczne objawy usterki – kierownica prawdę Ci powie

Jeśli zaobserwujemy w swoim samochodzie, że kierownica zaczęła pracować inaczej niż zwykle, koniecznie musimy się zainteresować stanem technicznym przekładni kierowniczej. Warto zwrócić szczególną uwagę na:

  • zapalenie się kontroli na tablicy rozdzielczej w formie kierownicy
  • przerwy w pracy wspomagania kierownicy
  • brak wspomagania kierownicy
  • wyczuwalny bardzo duży opór, albo luz na kierownicy
  • gwizdy i wycia w trakcie skręcania kierownicą

Przeczytaj również