Współczesne samochody przyzwyczaiły nas do tego, że układ kierowniczy działa lekko. W zależności od charakterystyki pojazdu jest on umiarkowanie czuły lub bardzo precyzyjny, gdzie kierowca czuje niemal fakturę nawierzchni, po jakiej jedzie. Kierownica potrafi w pewien sposób przekazać informacje do kierowcy o poziomie przyczepności na jezdni, a także wskazać, że coś jest nie tak z całym układem.
Najpopularniejsze rodzaje wspomagania kierownicy – musisz je znać!
Przekładnia kierownicza, zwana popularnie maglownicą, jak każdy podzespół w samochodzie może zużyć się i podlegać wymianie. Jej usterka ma bardzo poważne konsekwencje, ponieważ mocno utrudnia precyzyjne sterowanie autem. Dawniej układ kierowniczy w dużym uproszczeniu składał się z: przekładni ślimakowej, wału, zębatek, oleju do smarowania i uszczelnienia. Na końcu można wymienić prowadnice, to w zasadzie wszystko, co najważniejsze.
Jednak rozwój motoryzacji i konieczność poprawy komfortu kierowcy dały początek wspomaganiu kierownicy. Wyróżniamy trzy rodzaje: hydrauliczne, elektrohydraluliczne i w stu procentach elektryczne. Co powoduje, że ten mechaniczny podzespół zdecydowanie szybciej się zużywa?
Te manewry przyspieszają zużycie układu kierowniczego
W motoryzacji wielu awariom można zapobiegać lub oddalić w przyszłość jej wystąpienie. Kierownica pozwala bardzo sprawnie manewrować większością pojazdów, jednak układ kierowniczy ma swoją określoną wytrzymałość i trzeba o tym pamiętać. Dlatego częste kręcenie kołami w miejscu, najazd na wysokie krawężniki z rozpędu, częsta jazda po dużych nierównościach i stosowanie niedopasowanych alufelg lub felg. Te wszystkie zachowania eksploatują maglownice do granic możliwości.
Charakterystyczne objawy usterki – kierownica prawdę Ci powie
Jeśli zaobserwujemy w swoim samochodzie, że kierownica zaczęła pracować inaczej niż zwykle, koniecznie musimy się zainteresować stanem technicznym przekładni kierowniczej. Warto zwrócić szczególną uwagę na:
- zapalenie się kontroli na tablicy rozdzielczej w formie kierownicy
- przerwy w pracy wspomagania kierownicy
- brak wspomagania kierownicy
- wyczuwalny bardzo duży opór, albo luz na kierownicy
- gwizdy i wycia w trakcie skręcania kierownicą