W świecie mechaniki samochodowej nawet drobny błąd może mieć poważne konsekwencje. Poniżej przedstawiamy typowe błędy, które mechanicy mogą popełnić podczas montażu klocków hamulcowych. Zdarzają się one również mniej doświadczonym domowym majsterkowiczom. Opisane mogą być kosztowne, zarówno finansowo, jak i w kontekście bezpieczeństwa.
Nieodpowiednie dopasowanie klocka do tarczy
Wiele razy zdarza się, że nowe klocki nie przylegają idealnie do tarczy, opierając się na jej rantach. To wynik połączenia starej tarczy z nowymi klockami. Idealnym rozwiązaniem jest obróbka tarczy, ale uwaga – tylko w granicach dozwolonej grubości. Pamiętajmy, że szlifowanie klocków to tylko prowizoryczna i niewłaściwa metoda, prowadząca do obniżenia wydajności hamowania.
Wskazówka – Proponujemy wymianę tarcz w przypadku wyraźnych rantów, by zwiększyć bezpieczeństwo i wydłużyć żywotność klocków.
Zamiana klocków stronami
Niektóre klocki są przeznaczone do montażu po wewnętrznej lub zewnętrznej stronie tarczy i różnią się od siebie. Błędne umieszczenie klocków może prowadzić do szybszego ich zużycia i nieefektywnego hamowania.
Wskazówka: Przed montażem zapoznajmy się z zawartością opakowania, żeby zamontować klocki po właściwej stronie
Zły montaż czujników zużycia
Czujniki zużycia klocka hamulcowego są pomocne w nowoczesnych samochodach. Jednak one również muszą podlegać wymianie. Należy upewnić się, że elektroniczne czujniki nie były wcześniej aktywowane i są w dobrym stanie.
Wskazówka: Po montażu czujników sprawdźmy deskę rozdzielczą, czy nie ma komunikatu o zużyciu klocków.
Błędy przy montażu dodatkowych elementów
Pisk klocków hamulcowych to w rzeczywistości jego wibracje. Do pewnego stopnia ma temu zapobiegać podkładka antywibracyjna. Niewłaściwie zamontowane sprężynki czy podkładki antywibracyjnej może skrócić żywotność klocków i wpłynąć na komfort jazdy. Szczególnie pod kątem pojawiających się niepokojących dźwięków w trakcie hamowania.
Wskazówka: Dobrze upewnić się, że wszystkie dodatkowe elementy są właściwie zamontowane.
Montaż klocków na nieoczyszczonych zaciskach
Klocek musi swobodnie poruszać się w prowadnicach. Brud i korozja mogą temu przeszkadzać, zwiększając ryzyko awarii. Dokładne oczyszczenie zacisku jest kluczowe dla prawidłowego działania klocków. Upewnij się, że tłoczek i zacisk pracują prawidłowo, są czyste i wolne od korozji. W związku z tym trzeba przygotować sobie pole do pracy i jednocześnie oczyścić elementy. Trzeba zastosować odpowiednie preparaty. Użycie pasty miedziowej przy elementach aluminiowych jest błędem. Warto wybrać smary specjalnie przeznaczone do układów hamulcowych.
Metodyczność to podstawa
Do każdej naprawy mechanicznej należy podejść ze spokojem i dużym dystansem. Warto przeznaczyć sobie na nią kilka godzin, wybrać dzień, w którym mamy niewiele innych spraw do zrobienia. Wtedy w przypadku niepowodzenia lub innych komplikacji, działamy bez presji czasu.
Rekomendujemy zapoznanie się z różnymi profesjonalnymi poradnikami samochodowymi, w których w szczegółach opisano wymianę klocków hamulcowych w konkretnej marce auta. Ze względów bezpieczeństwa dobrze jest poprosić też osobę, która poda nam klucz, smar lub po prostu dotrzyma miłego towarzystwa. Wspólne majsterkowanie jest też formą nauki, oszczędzania pieniędzy na naprawach u mechanika i spędzania wspólnie czasu wolnego.
źródło: Ferodo