Wydatki na paliwo są jednym z większych obciążeń finansowych w domowym budżecie. Zwłaszcza gdy musimy przemieszczać się samochodem, ponieważ wymaga tego sytuacja. Transport dzieci do szkoły, dojazd do pracy, czy zakupy. To tylko kilka przykładów, gdzie samochód okazuje się bardzo przydatnym narzędziem. Czy możemy wpłynąć na to, żeby on mniej palił?
Ekojazda – na czym dokładnie polega?
Współcześnie w wielu przypadkach używa się słowa “eko”, przez co straciło ono na znaczeniu i wręcz zaczyna mieć negatywne skojarzenia. W przypadku motoryzacji tryby ekologiczne oznaczają słabszą reakcję na dodawanie gazu, inną zmianę przełożeń w automatycznej skrzyni biegów.
Złe skojarzenia wzbudza też ekodriving, ponieważ często kojarzy się on z powolną jazdą, która powoduje wręcz zagrożenie w ruchu drogowym. Prawda jest nieco inna, co w skrócie opiszemy poniżej.
Ekonomiczna jazda polega przede wszystkim na płynności. Sprawnym przyspieszaniu przy wykorzystaniu momentu obrotowego silnika. Przewidywaniu sytuacji na drodze, żeby do minimum ograniczyć ilość rozpędzania i hamowania. Jazda ze stałą prędkością, wykorzystywanie ukształtowania terenu do oszczędzania paliwa, czy toczenie się na załączonym biegu do świateł w oczekiwaniu na zmianę koloru na sygnalizatorze.
Jak i kiedy zmieniać biegi?
Każdy pojazd ma swój optymalny zakres obrotów silnika, gdzie włączenie następnego przełożenia, jest skuteczne. Na pytanie, jak i kiedy zmieniać biegi można odpowiedzieć ogólnie. Jednak każdy kierowca może spojrzeć w parametry techniczne i sam zobaczyć, przy jakich obrotach silnika moment obrotowy jest najlepszy.
Generalnie należy przyjąć zasadę, że dla silników benzynowych dobrym zakresem obrotów do zmiany biegu na wyższy jest przedział od 2500 do 4000 tysięcy obrotów na minutę. W przypadku jednostek wysokoprężnych od 1500 do 3500 tysiąca obrotów na minutę.
Jak płynnie zmieniać biegi w manualu?
W Europie dużą popularnością cieszą się samochody z manualną skrzynią biegów. Jak i kiedy zmieniać biegi, żeby samochód mniej palił, w teorii zdaje sobie sprawę większość kierowców. Kluczem do sukcesu jest płynność w pracy gazu, sprzęgła i dźwigni zmiany biegów.
W przeszłości miała ona jeszcze większe znaczenie, ponieważ w skrzyni biegów brakowało synchronizatorów. Dzisiaj większość błędów, mogą wziąć na siebie wspomniane synchronizatory, jednak częste obciążanie ich do granic możliwości też doprowadzi do ich zużycia.
Zmiana biegów w automatycznej skrzyni biegów
Jeśli w samochodzie mamy automatyczną przekładnię, sprawa jest dużo łatwiejsza. Na ilość zużywanego paliwa wpływa przede wszystkim używanie pedałów gazu i hamulca. Jeśli mocno wciskamy gaz, oczywiste, że samochód spali więcej.
Niektóre samochody mają też opcję manualnej zmiany biegów, co przydaje się w przypadku zjazdów ze wzniesienia. Wtedy przy hamowaniu silnikiem oszczędzamy hamulce, a także ilość paliwa.
Wyczucie i doświadczenie są pomocne
Poza wskazaniami z komputera pokładowego warto przy zadaniu sobie pytania, jak i kiedy zmieniać biegi zachować zdrowy rozsądek. Część samochodów ma wręcz podnoszone obroty silnika, ponieważ biegi zmieniają się tak wcześnie, że jest to szkodliwe dla jednostki napędowej.
Poza tym trudne do wyceny jest zwykłe wjeżdżanie się w samochód i zrozumienie, gdzie dokładnie na skali obrotomierza znajduje się optymalny moment na zmianę biegu.