Jazda samochodem jest sumą zbieranych doświadczeń. W teorii powinniśmy mieć kontakt z możliwie największą ilością scenariuszy w tym z hamowaniem awaryjnym. Najlepiej zdecydować się na przetrenowanie tego manewru w bezpiecznych warunkach. Ośrodki Doskonalenia Techniki Jazdy są jednym z najlepszych miejsc do praktykowania sytuacji awaryjnych na jezdni.
Jak hamować z ABS-em?
Współczesne samochody standardowo na swoim pokładzie mają ABS. Rzecz tak powszechna i oczywista, że paradoksalnie możemy zapomnieć o jej istnieniu do czasu hamowania awaryjnego. System zapobiega całkowitemu blokowaniu kół podczas hamowania. Nieznacznie wydłuża to drogę hamowania, jednak daje dużo większą zaletę – łatwość utrzymania kontroli nad pojazdem. Możliwość wykonywania skrętów przy jednoczesnym hamowaniu z pełną siłą, jest wartością nadrzędną.

Jak hamować z ABS-em? Gdy chcemy zatrzymać się na śliskiej nawierzchni, musimy nacisnąć hamulec i pomimo odbijania pedału hamulca przetrzymać to zjawisko i poczekać do zatrzymania się pojazdu. W tym czasie oczywiście musimy kontrolować sytuację wokół naszego pojazdu. Dużym błędem jest odpuszczenie hamulca, ponieważ wystraszyliśmy się tego, że pedał hamulca “stuka”.
Jak hamować awaryjnie – kolejność ma znaczenie
Podstawą awaryjnego hamowania jest pełne i zdecydowane wciśnięcie pedału hamulca. Nie można się wahać – półśrodki mogą być zgubne. Błąd, jakim jest zbyt lekkie naciśnięcie pedału, może skutkować utratą kontroli nad pojazdem lub poślizgiem.
Niektórzy eksperci sugerują, że najpierw należy wcisnąć hamulec do końca, a dopiero potem sprzęgło. Dzięki temu unikamy ryzyka zgaśnięcia silnika i utraty napędu, co jest kluczowe dla zachowania pełnej kontroli nad pojazdem.
Należy pamiętać, że są sytuacje, gdzie musimy sobie poradzić z hamowaniem awaryjnym, jednak nie możemy zatrzymać się całkowicie. W takiej sytuacji jednostka napędowa musi być na chodzie, żeby móc aktywnie reagować na kolejne zmiany na drodze. Zdecydowanie łatwiej mają kierowcy pojazdów z automatyczną skrzynią biegów, ponieważ w tym przypadku wystarczy jedynie wcisnąć z maksymalną siłą hamulec i to jest jedyna rzecz, o jakiej musimy pamiętać.
Prawidłowa pozycja za kierownicą
Hamowanie awaryjne może być nieskuteczne lub wręcz niebezpieczne dla innych, jeśli nasza pozycja za kierownicą jest zła. Większość pojazdów zaprojektowano w taki sposób, że ich obsługa optymalna obsługa, jest możliwa wyłącznie przy optymalnej pozycji za kierownicą.

W trakcie hamowania awaryjnego, gdy siedzimy zbyt daleko od kierownicy lub za blisko, mamy ograniczoną możliwość reagowania na sytuacje na drodze. Zmniejszona swoboda ruchu i wydłużony czas reakcji mogą okazać się niebezpieczne dla nas i innych użytkowników ruchu drogowego.