Polacy boją się zimy na drogach
Według najnowszych danych Volvo, prawie połowa kierowców obawia się jazdy samochodem w sezonie zimowym. Polacy boją się zjawisk takich jak poślizg samochodu na oblodzonej nawierzchni, choć tylko 21% z nich odpowiednio się do tego przygotowuje. Szwedzki producent w swoich statystykach zwraca też uwagę na jazdę w kurtce zimowej, co zdaniem ekspertów jest bardzo niebezpieczne, jeśli robimy to źle.
Volvo to producent nieustannie kojarzący nam się z bezpieczeństwem. To właśnie szwedzka firma wprowadziła do szerokiego obiegu pasy bezpieczeństwa, a ich wyznaczanie standardów w tym obszarze trwa do dziś. Wraz z początkiem grudnia Volvo Car Poland rozpoczęło kompleksowy program działań edukacyjno-społecznych. Marka wraz z instytutem badawczym Ariadna zrealizowała badanie na grupie aktywnych kierowców. Dotyczy tego, jak Polacy przygotowują się do zimy i co wpływa na nasze zachowanie podczas jazdy samochodem.
Emil Dembiński, Managing Director Volvo Car Poland: – W Volvo bezpieczeństwo jest dla nas priorytetem, niezależnie od warunków pogodowych czy pory roku. Wyniki badania pokazały nam jednak, że kierowcy w Polsce z jednej strony doświadczają różnych niebezpiecznych sytuacji na drodze zimą, ale z drugiej bagatelizują podstawowe zasady bezpieczeństwa i aż co piąty nie robi przeglądu auta przed trasą w zimie, a tylko 10% z nich ma łańcuch na koła. Dlatego jako Volvo w ramach tej akcji chcemy zwrócić uwagę kierowców na problem i zmotywować ich do myślenia o bezpieczeństwie jako wartości, którą sami możemy kształtować – tu i teraz podejmując odpowiedzialne i świadome działania.
Jeździsz samochodem w kurtce? Musisz robić to we właściwy sposób
Jak zwracają uwagę eksperci Volvo, jazda samochodem w kurtce zimowej może być dużym błędem. Polacy nie mają świadomości, że może to stanowić śmiertelne zagrożenie. Błąd ten popełnia aż 83% badanych kierowców. Zbyt gruba kurtka ogranicza nasze ruchy, ale co gorsza, wpływa na działanie pasów bezpieczeństwa. Jak podkreśla Mikołaj Kurpiński z Instytutu Transportu Samochodowego, prawidłowo zapięte pasy minimalizują ryzyko śmiertelnych obrażeń podczas wypadku o 65%.
Jak zatem zapiąć je prawidłowo? Z eksperymentów przeprowadzonych przez Volvo wynika, że kurtka wprowadza nawet do 25 cm luzu na pasie bezpieczeństwa. Aby zminimalizować ryzyko, ale jednak nie marznąć za kierownicą, powinniśmy rozpiąć kurtkę i wyjąć ją spod pasa. Następnie należy zapiąć pas biodrowy poniżej kolców biodrowych, mocno go naciągając. Na koniec trzeba zadbać o ustawienie pasa barkowego na słupku oraz fotela tak, by pas był z dala od skraju ramienia.
Kierowcy nie traktują bezpieczeństwa jako priorytetu
Według policyjnych statystyk w zeszłym roku w Polsce zanotowano 20 936 wypadków. Aż 91% z nich spowodowali kierowcy samochodów. Z badania dowiadujemy się, że aż 64% ankietowanych uważa, że Polacy jeżdżą niebezpiecznie. Co 3 z nich bagatelizuje jazdę zgodną z ograniczeniami prę∂kości. Ponadto, co jest szczególnie zatrważające, aż 10% badanych uważa jazdę bez zapiętych pasów za bezpieczną, a 6% nie dostrzega zagrożeń wynikających z jazdy pod wpływem alkoholu.
Magdalena Wit-Wesołowska, psycholog transportu: – Niektórzy kierowcy ignorują przepisy, traktując je jako ograniczenie wolności, co wynika z braku świadomości konsekwencji swoich działań, niskiej percepcji ryzyka oraz tendencji do poszukiwania wrażeń i trudności w radzeniu sobie ze stresem i frustracją. Jeździmy jakby w przekonaniu, że wypadek zdarza się tylko innym, a nie nam.