Jak producenci opon osiągają kompromis między przyczepnością, a długotrwałymi osiągami? Wyjaśniamy

Jak producenci opon osiągają kompromis między przyczepnością, a długotrwałymi osiągami? Wyjaśniamy

Podaj dalej

Kupując lodówkę, chcemy, aby działała na 100% swoich możliwości od pierwszego do ostatniego dnia jej użytkowania. Podobnie jest w przypadku innych sprzętów, takich jak telewizor, rower, czy komputer. A jak ten kompromis osiągają producenci opon? 

Opony to jedne z najważniejszych elementów w naszym samochodzie. Sprawne hamulce, dobre zawieszenie, czy nawet refleks kierowcy mogą na nic się nie zdać, jeśli na naszych felgach zamontowane będą kiepskiej jakości opony. To w końcu one stanowią jedyną powierzchnię styku naszego samochodu z nawierzchnią. Dla producentów bardzo ważne jest, by ich właściwości zapewniały nam bezpieczeństwo od pierwszego do ostatniego dnia ich użytkowania. 

Michelin Ferrari

Jak osiągnąć kompromis?

Jedną z wielu odpowiedzi jest technologia EverGrip opracowana przez francuskiego giganta, firmę Michelin. 

Tomasz Młodawski, inżynier produktu Michelin: – Po przekroczeniu połowy wysokości bieżnika opona powinna uzyskać dodatkową objętość kanałów do odprowadzenia wody czy błota pośniegowego. Dodatkowy kanał to także dodatkowe krawędzie do zachowania przyczepności.

Dzięki temu opona oferuje bardzo dobrą przyczepność przy najdłuższych względem konkurencji przebiegach. Trudność uzyskania takiego kompromisu polega na tym, że zazwyczaj opony przyczepne, są po prostu nietrwałe. 

Michelin

Dwie twardości bieżnika

Z pomocą przychodzą tutaj dwie twardości bieżnika, wewnętrzne i zewnętrzne. Taką technologię w swoich oponach stosuje Michelin. 

Tomasz Młodawski, inżynier produktu Michelin: – Stosujemy opony z dwiema mieszankami, zewnętrzną i wewnętrzną tak aby zapewnić w miarę stabilne osiągi opony wraz ze zużywaniem się bieżnika. Ta właściwość ma szczególne znaczenie dla opon zimowych, gdzie obserwujemy spadek osiągów zimowych wraz ze zużywaniem się bieżnika. Atutem opon o dwóch mieszankach i zmienną geometrią bieżnika jest to, że mogą efektywnie pracować poniżej 4 mm bieżnika. Pojawia się wtedy nowa mieszanka o wyższej elastyczności i przyczepności oraz nowe kanały i lamele. Producenci opon konkurencyjnych zalecają demontaż opon zimowych po osiągnięciu 4mm wysokości bieżnika. Natomiast opony z podwójną mieszanką i zmienną geometrią mogą jechać dalej i bezpiecznie. Opony z podwójną mieszanką i ewolucyjną rzeźbą bieżnika są szczególnie pożądane przez producentów aut autonomicznych. To auto na podstawie sygnałów o aktualnej przyczepności decyduje o prędkości jazdy i charakterystyce jazdy. Opony o wyższej przyczepności nie będą ograniczały możliwości auta.

Michelin

Taka technologia stosowana jest nie tylko w oponach zimowych. Znajdziemy ją także w ogumieniu dla najbardziej sportowych samochodów, takich jak Pilot Sport 4S, Pilot Sport Cup 2 i Cup 2 R. 

Przeczytaj również

Redakcja WRC News

Redakcja WRC News