-
Renault 5 E-Tech to jedna z najbardziej wyczekiwanych premier przyszłego roku
-
Trzecia generacja „5-ki” będzie wyłącznie elektryczna
-
Światowa premiera została zaplanowana na 26 lutego w Genewie
Renault 5 E-Tech to jedna z najbardziej wyczekiwanych premier przyszłego roku
Najważniejszą informacją, jaka płynie z wycieku jest fakt, że samochód pozostaje wierny konceptowi zaprezentowanemu jeszcze w styczniu 2021 roku. Ten elektryczny hatchback ma zastąpić małego Zoe. Ponadto, w przyszłości doczekamy się także wersji hot hatch, bowiem Alpine ma skorzystać właśnie z tej podstawy.
Na nowych zdjęciach widzimy samochód w pełnej okazałości. Widzimy np. gniazdo ładowania zarówno po lewej jak i prawej stronie przednich błotników. To dość niespodziewane rozwiązanie mocno podnosi koszty produkcji. Dlatego też nie spodziewaliśmy się zobaczyć go w stosunkowo niedrogim, francuskim subkompakcie. Nawet wygląd felg nawiązuje do konceptu, choć koła same w sobie wydają się być nieco mniejsze.
W wersji R5 w porównaniu z konceptem zabrakło m. in. listwy tylnych świateł. Samochód ma też większe lusterka boczne i tradycyjne klamki. Klamka tylnych drzwi została z kolei zamontowana na słupku C i jest nieco większa niż wcześniej. Czarny dach i czerwone akcenty wskazują, że mamy do czynienia z wysokiej klasy wersją małego pojazdu elektrycznego.
Ale trzecia generacja „5-ki” będzie wyłącznie elektryczna
Po raz ostatni model 5 można było kupić u francuskiego producenta w 1996 roku. Nowy samochód otrzyma dużo elementów pochodzących od Clio, dzięki czemu jego produkcja będzie o 1/3 tańsza niż obecnego modelu Zoe. Samochód został oparty o platformę AmpR Small i powinien się świetnie prowadzić dzięki zastosowaniu wielowahaczowego zawieszenia.
Obecny model Renault Zoe ma pakiet 12 małych modułów baterii. Model 5 będzie korzystał już z czterech większych. Ta zmiana pozwoli zaoszczędzić 15 kilogramów, ale to nie jedyne zalety płynące z takiego rozwiązania. Konstrukcja będzie bardziej sztywna dzięki lepszej integracji akumulatorów. W rezultacie poziom hałasu i wibracji będzie dużo mniejszy.
Francuzi skorzystają także z nowego silnika, co pozwoli zredukować masę o kolejne 20 kilogramów. Jednostka będzie generować 134 konie mechaniczne, co na tak mały samochód powinno być wartością w zupełności wystarczającą.
Światowa premiera Renault 26 lutego w Genewie
Choć wciąż nie znamy wszystkich szczegółów dotyczących nowego elektryka od Renault, wiemy już naprawdę sporo. Początkowo pojazd otrzyma wyłącznie akumulator o pojemności 52 kWh i zasięg 400 kilometrów w cyklu WLTP. Tańszy wariant otrzyma baterię 40 kWh i mniejszy zasięg. Ale pojawi się dopiero w późniejszym czasie.
Nowy elektryk będzie miał zaledwie 3,92 metra długości. Z oficjalnych zapowiedzi osób związanych z marką wynika, że samochód będzie kosztował około 25 000 euro (100 000 złotych). Światowa premiera Renault 5 E-tech odbędzie się 26 lutego podczas Salonu Samochodowego w Genewie.