Najszybsza Skoda w historii
W 2011 roku centrum techniczne Skoda UK zabrało Octavię RS, próbując ustanowić nowy rekord dla seryjnego samochodu z turbodoładowanym 2-litrowym silnikiem. Wszystkie prace, które pozwoliły na ustanowienie rekordu, zajęły zaledwie 2 miesiące.
W ten sposób narodziła się Skoda Octavia RS o mocy 600 KM, dysponująca prawie dwa i pół razy większą mocą niż dzisiejszy model napędzany benzynowym silnikiem. Jednostka 2.0 TSI otrzymała potężną turbosprężarkę firmy Garrett, system wtrysku wody, nie wspominając nawet o lepszym interjoolerze, oleju wyścigowym i przemalowanym ECU. Czterotłoczkowa turbosprężarka została wyposażona w większą chłodnicę, nowe mocowania silnika i ulepszone wtryskiwacze.
W porównaniu do standardowego silnika, generował około trzykrotnie większą moc dzięki wprowadzonym modyfikacjom. Jednostka została podłączona do skrzyni biegów pożyczonej z Superba GreenLine i wyposażonej w mechanizm różnicowy o ograniczonym poślizgu. Skoda została też obniżona o 80 mm i osadzona na 15-calowych stalowych kołach. Felgi otrzymały zoptymalizowane aerodynamiczne osłony i opony Goodyear Eagle Dragway Special.
Szybsza niż Porsche 918 Spyder
Samochód rozpędził się do 366 km/h! Co ciekawe, z okazji dziesięciolecia rekordu, Skoda całkowicie odrestaurowała ten samochód. Nie musimy dodawać, że przekształcenie rodzinnego, rozsądnego sedana z napędem na przednie koła w samochód, który pojedzie szybciej niż Porsche 918 Spyder, nie było łatwym zadaniem.
Jeśli zastanawiasz się, jak wyglądało bicie rekordów w Bonneville Salt Flats w zeszłym roku… Demon prędkości George’a Poteeta o mocy 3156 KM osiągnął średnią prędkość 457,415 km/h. Podczas gdy jego absolutna prędkość maksymalna wyniosła 775,021 km/h.
Choć moc i ogromne prędkości zawsze są fascynujące… Wydaje się że 600-konna Skoda Octavia to już delikatna przesada – przynajmniej jeśli chodzi o codzienną jazdę. Nie chcemy nawet myśleć, jak ten samochód musiał się prowadzić przykładowo na mokrej nawierzchni. Tak czy owak, dobrze jest widzieć, że jednostki TSI były i nadal są tak podatne na tuning. A wykonanie wszystkich prac w zaledwie dwa miesiące tylko potwierdza tą tezę. Przed wami najszybszy produkcyjny sedan Skody, jaki kiedykolwiek powstał! A ile koni mechanicznych mają wasze Octavie?