Nowe światła na drogach. Wielu kierowców je znienawidzi

Wielu kierowców zbliżających się do strefy szkolnej albo nieznacznie zwolni, albo utrzyma obecną prędkość. Niezależnie od tego, czy się śpieszą, czy myślą, że mają jeszcze dużo czasu na zatrzymanie się, postrzegają ograniczenie prędkości jako sugestię, a nie nakaz. Jednak kanadyjskie miasto Brossard, położone pod Montrealem, wymyśliło sposób na zachęcenie kierowców do zmniejszenia prędkości za pomocą nowej sygnalizacji świetlnej.

mandat światła przeciwmgłowe
Podaj dalej
skrzyżowanie czerwone żółte światło mandat policja hamowanie
fot. pixabay

Znane jako FRED od „feu de ralentissement éducatif”, co tłumaczy się jako „edukacyjne światło uspokajające ruch”, światło pozostaje czerwone, ale zmienia kolor na zielony, gdy stwierdzi, że prędkość zbliżającego się pojazdu jest poniżej ograniczenia. Jeśli pojazd zbliży się powyżej ograniczenia prędkości, pozostanie czerwony, zmuszając kierowcę do zwolnienia, a nawet zatrzymania się.

Ten typ sygnalizacji świetlnej jest szeroko stosowany w Europie, ale jest jednym z pierwszych w Ameryce Północnej. Brossard testuje FRED z 90-dniowym okresem próbnym na dwupasmowej ulicy w podmiejskiej dzielnicy mieszkalnej. Przed zainstalowaniem światła średnia prędkość pojazdu na ulicy wynosiła 25 mil na godzinę, ale od rozpoczęcia testów prędkość spadła do 18 mil na godzinę.

W całej Kanadzie, w pobliżu stref szkolnych, ludzie proszą o konkretne środki kontroli prędkości. Ta (technologia) nie została jeszcze zaakceptowana przez rząd i zamierzamy zrobić to jako test ”, powiedziała burmistrz Brossard, Doreen Assaad, w wywiadzie dla StreetsblogMass, strony internetowej zajmującej się ochroną środowiska i transportu.

Quebec ma również zautomatyzowane kamery kontrolne, które nakładają grzywny, gdy wykryją kierowców przekraczających ograniczenia prędkości lub ignorujących czerwone światła. „Grzywny mogą być skuteczne, ale są skuteczne po fakcie” – powiedział Assaad. „Piękno FRED polega na tym, że nagradzamy dobre zachowanie i to natychmiast. Nie rejestruje żadnych prywatnych informacji; po prostu wykrywa zbliżający się pojazd i mierzy jego prędkość. Więc to jest marchewka zamiast kija”.

Obecne światło FRED działa tylko na mniejszych dwupasmowych ulicach i nie może kontrolować ruchu na skrzyżowaniach. Otwiera jednak drzwi do bardziej kreatywnych rozwiązań ograniczających nadmierną prędkość i brawurową jazdę. Ponieważ wiele sygnalizacji świetlnych jest już wyposażonych w czujniki i połączenia bezprzewodowe, wyobrażenie sobie sieci opracowanej w celu ograniczenia niebezpiecznych zachowań nie jest trudne. Światła na wielu istniejących skrzyżowaniach można przeprogramować, aby nagradzać dobrą jazdę i karać złe nawyki jazdy dłuższymi czerwonymi światłami.

Przeczytaj również