Nowa Skoda Kodiaq trafiła do produkcji

Skoda Kodiaq to flagowy model czeskiego producenta. Duży SUV pierwszej generacji cieszył się ogromną popularnością w naszym kraju, a jego następca ma kontynuować sukces. Podobnie jak poprzednik, nowy Kodiaq będzie produkowany w fabryce w Kvasinach, gdzie również produkowano Superba.
Produkcja dużej limuzyny została jednak przeniesiona do słowackiej Bratysławy, gdzie podzieli linię montażową z nowej generacji Volkswagenem Passatem. Taki ruch – wycofanie Superba z Kvasin – pozwoliło wyprodukować dodatkowe 150 000 egzemplarzy Kodiaqa rocznie. Według Skody zakład otrzymał duży zastrzyk gotówki (49 mln euro) na modernizację linii produkcyjnej i spawalni. Zakład może teraz codziennie produkować do 410 egzemplarzy SUV-a.

Kodiaq drugiej generacji będzie opierał się na sukcesach swojego poprzednika. Szacuje się, że we wszystkich fabrykach Skody – w Czechach, Ukrainie, Chinach i Rosji (do początku 2022 roku) – wyprodukowano łącznie ponad 870 000 egzemplarzy pierwszej generacji. SUV trafił do klientów na 60 rynkach całego świata.
Nowoczesna platforma i wiele zmian względem poprzednika
Poprzedni Kodiaq bazował na platformie MQB A2 Grupy Volkswagena. Nowy SUV skorzysta jednak z bardziej nowoczesnej MQB Evo. Jest ona wspólna dla takich samochodów jak VW Tiguan, VW Passat, VW Golf, czy Skoda Superb, Audi A3, Q6 oraz Cupra Formentor i Leon. Tę architekturę wykorzystują także inne modele produkowane „pod szyldem” Grupy Volkswagena.

I choć nowy SUV wygląda jak ewolucja poprzednika, jest to zupełnie nowy model. Wewnątrz znajdziemy m. in. cyfrowy zestaw wskaźników o przekątnej 10,25-cala, czy jeszcze większy, 12,9-calowy ekran systemu multimediów. Poza dotykowym ekranem są także ręczne elementy sterujące. Dźwignia zmiany biegów, co ciekawe, została przesunięta na kolumnę kierownicy. Dzięki temu Skoda oszczędziła więcej miejscu w tunelu środkowym. Tam powędrowały też funkcje odpowiadające za komfort, technologię i bezpieczeństwo.
Nowy SUV jest większy i bardziej bezpieczny

Nowy Kodiaq jest jednym z najbardziej przestronnych pojazdów w swoim segmencie. Ma rozstaw osi wynoszący aż 2791 mm, czyli o 110 mm więcej niż VW Tiguan trzeciej generacji. SUV zapewnia więcej miejsca dla pasażerów podróżujących z tyłu i większą przestrzeń bagażową. Kodiaq jest również dostępny z opcjonalnym trzecim rzędem siedzeń, który zapewnia większą przestrzeń nad głową.
Co ważne, SUV nadal będzie oferowany z silnikami benzynowymi i Diesla, a także z miękkimi hybrydami i hybrydami plug-in. Ten ostatni będzie jednym z ważniejszych w całej gamie, łącząc 1,5-litrową jednostkę TSI z silnikiem elektrycznym. Łączna moc tego zestawu wyniesie 201 KM, a na samym prądzie powinniśmy przejechać 100 kilometrów na jednym ładowaniu. Model ten ma napęd na przód i automatyczną skrzynię DSG. Pozostałe układy dostępne będą z siedmiobiegową DSG. Z kolei napęd na cztery koła zarezerowane jest dla silników benzynowych 2.0 oraz najwyżej wyposażonych silników Diesla.