Czym jest aktywny tempomat (ACC)?
Tradycyjny tempomat to świetne narzędzie dla kierowców pokonujących długie trasy. Jadąc na autostradzie dzięki temu systemowi nie musimy cały czas trzymać nogi na przepustnicy. Robi to za nas komputer, utrzymując zadaną mu wcześniej prędkość. Aktywny tempomat jest jego rozwinięciem i w teorii ma jeszcze bardziej poprawiać komfort dalekich podróży.
System ten opiera się na działaniu umieszczonych z przodu samochodu kamer, radarów lub lidarów. Te ostatnie to radary oparte o technologię laserową, które mają dużo większy zasięg. System wykrywa jadący przed nami samochód i wysyła sygnał do komputera informujący o konieczności wytrącenia prędkości. Gdy przeszkoda w postaci innego samochodu zniknie z pola widzenia radaru (np. zjedzie na prawy pas) system automatycznie przyspieszy do wcześniejszej prędkości.
Co ważne, większość adaptacyjnych tempomatów montowanych w tańszych samochodach jest w stanie wytracić prędkość do około 30-40 km/h. Te w samochodach klasy premium są nieco bardziej rozwinięte i są w stanie całkowicie zatrzymać samochód przed znajdującą się z przodu przeszkodą.
Zalety aktywnego tempomatu
Tych jest naprawdę wiele. Przede wszystkim system ten jest już tak rozpowszechniony, że nie jest tylko opcją dla najbogatszych. Znajdziemy go nawet w tańszych samochodach, choć oczywiście tylko za stosowną dopłatą.
Aktywny tempomat jest bardzo przydatny w dłuższych trasach, a jego najnowsze iteracje pozwalają kierowcy tak naprawdę zająć się tylko trzymaniem kierownicy. Jeśli nasz system jest wyposażony w funkcje Stop&Go, samochód automatycznie zahamuje i ponownie przyspieszy, nawet przy prędkościach 0 km/h. To szczególnie przydatne w korku, kiedy możemy po prostu odpocząć.
System ten połączony jest najczęściej z wieloma innymi asystentami, takimi jak system rozpoznawania znaków. Oznacza to, że możemy być pewni, że nie przekroczymy prędkości nawet jeśli zagapimy się w którymś momencie. Przy dzisiejszym dużym natężeniu ruchu aktywny tempomat zdaje egzamin znacznie lepiej od jego tradycyjnego odpowiednika, w którym i tak kierowca musiał cały czas ingerować w utrzymywaną przez samochód prędkość.
Wady aktywnego tempomatu
Choć system ten ma sporo zalet, nie można nie wspomnieć także o jego wadach. Przede wszystkim w dużo większym stopniu rozleniwia on kierowcę. Zazwyczaj znajdujący się w samochodach z automatyczną skrzynią biegów oznacza, że prowadzący ma dużo więcej „wolnego czasu” na tracenie koncentracji i uwagi, np. sięgając po smartfona.
Ponadto, prawidłowe działanie aktywnego tempomatu może mieć miejsce tylko wtedy, gdy kamery i radary są czyste. Przy intensywnych opadach śniegu, albo brudzie zalegającym na drodze, w łatwy sposób może on przestać działać. Co oczywiście zostanie odpowiednio zasygnalizowane przez nasz samochód.
Dla kierowców lubiących bardziej dynamiczną jazdę ACC będzie także działać nieco zbyt wolno. Nawet przy ustawieniu utrzymywania minimalnego dystansu, samochód często przyspiesza dopiero po kilku sekundach, gdy pas przed nami zrobi się pusty.