Diesel i benzyna z turbo
Silniki z turbosprężarką wykorzystują wymuszoną indukcję w celu zwiększenia mocy wyjściowej silnika typu Diesel i benzyny. Silniki wytwarzają moc mieszając powietrze z paliwem. Następnie ta mieszanka jest zapalana.
Turbosprężarka pomaga zapewnić więcej powietrza, ostatecznie pomagając silnikowi spalić więcej paliwa i wytworzyć dodatkową moc. Działają przy ekstremalnych prędkościach do 250 000 obr/min, co oznacza, że są poddawane działaniu wysokich ciśnień i temperatur.
Ten element sam w sobie jest zwykle bardzo niezawodny, jednak mogą zepsuć się z powodu problemów ze smarowaniem w silnikach benzynowych i typu Diesel, a także przedostawaniem się ciał obcych do środka. Zanim całkowicie przestaną działać, istnieje szereg oznak, które sugerują powstanie problemu.
Słabe przyspieszanie
Jeśli zauważysz opóźnioną reakcję podczas naciskania pedału przyspieszenia, prawdopodobnie turbosprężarka w twoim samochodzie przestaje działać. To najczęstsza oznaka.
Problem może również wystąpić z powodu zepsutej przepustnicy, lub z powodu problemu z układem doprowadzania paliwa. Zwłaszcza, jeśli nie pojawią się żadne inne oznaki z tej listy. W każdym razie, jeśli twój Diesel lub benzyniak nie przyspiesza tak, jak kiedyś, powinieneś pojechać do mechanika.
Głośne świszczenie
Oprócz większej mocy i zmniejszenia emisji, turbosprężarka sprawia, że silnik jest cichszy. Tłumi dźwięk wlotu powietrza. Jeśli jednak usłyszysz głośny, świszczący dźwięk dochodzący z komory silnika, oznacza to, że turbina nie działa prawidłowo.
Im głośniejszy hałas, tym większy problem. Przyczyny obejmują uszkodzenie koła sprężarki, wycieki, podciśnienie, rozczepione przewody lub złe oprogramowanie komputera.
Zwiększone zużycie paliwa
Kolejną zaletą turbosprężarek jest zmniejszone zużycie paliwa. Jeśli więc zużycie w twoim aucie znacznie wzrosło, musisz skonsultować się z mechanikiem. Ten objaw może być spowodowany różnymi problemami, ale jednym z nich jest wyciek w turbosprężarce.
Nadmierne ilości dymu
Turbosprężarka redukuje emisje, a więc zmniejsza też ilość dymu wydostającego się z rury wydechowej w silnikach benzynowych i typu Diesel. Jeśli nawet po rozgrzaniu silnika dymu jest za dużo, może to być oznaką awarii turbosprężarki.
Pęknięta obudowa lub zużyte uszczelki powodują wyciek oleju do układu wydechowego, co dramatycznie zwiększy ilość dymu z rury wydechowej. Dym zwykle będzie niebieskawy, co może też wskazywać na zużyte uszczelki zaworów.