Czy benzyna ma DPF?
W silnikach benzynowych filtr cząstek stałych jest montowany dopiero od 2015 roku i nazywany jest filtrem GPF (Gasoline Particulate Filter). Jest on jednak dużo mniej kłopotliwy niż w przypadku silników wysokoprężnych. Wynika to z faktu, że benzyna emituje dużo mniej sadzy, a benzyna spalana jest w dużo wyższych temperaturach.
Czy GPF wypala się tak samo jak DPF?
Ogólna zasada działania filtra cząstek stałych w silnikach benzynowych jest dokładnie taka sama, jak w jednostkach wysokoprężnych. Spaliny w dieslu osiągają jednak temperaturę potrzebną do spalenia sadzy dopiero przy dłuższej jeździe z prędkością obrotową na poziomie 2500 – 3500 obr/min.
W benzynie jest to dużo prostsze, bowiem nawet przy niższych prędkościach obrotowych rdzeń filtra GPF osiąga temperaturę potrzebną do wypalenia zalegającej sadzy. Oznacza to, że filtr GPF jest dużo mniej problematyczny od DPF.
W jakich samochodach znajduje się filtr GPF?
Producenci montują filtr cząstek stałych w silnikach benzynowych spełniających normę Euro 6, która zaczęła obowiązywać w 2015 roku. Najważniejsze jednak było wprowadzenie nowych norm WLTP, które określają maksymalną emisję cząstek stałych. Te weszły w życie w 2018 roku.
Oznacza to, że filtr cząstek stałych możemy znaleźć w niektórych samochodach benzynowych wyprodukowanych w latach 2015 – 2017. Obowiązkowy stał się jednak dopiero od 2018 roku.
Czy hybrydy mają GPF?
Tak – wszystkie hybrydy wyprodukowane w wyżej wymienionych widełkach czasowych mają filtr GPF. Samochody hybrydowe mogą jednak występować także z silnikiem Diesla – wtedy na jego pokładzie znajdziemy klasyczny filtr DPF.