Dlaczego płyn do spryskiwaczy zamarzł?
Zanim przystąpimy do metod pozbycia się problemu, warto zadać sobie pytanie, dlaczego płyn do spryskiwaczy w naszym układzie zamarzł. Podczas gdy woda zamarza poniżej temperatury 0°C, podobnie jest z letnim płynem do spryskiwaczy. Jeśli nie zużyliśmy całego płynu przed pojawieniem się mrozów, mogło to bardzo szybko doprowadzić do zamarznięcia całego układu.
Zimą powinniśmy korzystać tylko z zimowych płynów do spryskiwaczy, których temperatura zamarzania to nawet -20°C.
Jak sprawdzić, czy płyn do spryskiwaczy zamarzł?
Jeśli twój płyn nie pryska na szybę, to pierwszy sygnał wskazujący na to, że coś jest nie tak. Oczywiście, należy także sprawdzić stan zbiornika, choć większość nowszych samochodów posiada specjalną kontrolkę, która poinformuje nas, gdy płyn będzie się kończył. Jeśli jednak płyn do spryskiwaczy zamarzł w naszym zbiorniczku, może nawet dojść do jego pęknięcia.
Większość zbiorników na płyn do spryskiwaczy jest przezroczysta, więc łatwo będziemy mogli określić, czy jest on pusty, czy płyn zamarzł.
Jak pozbyć się zamarzniętego płynu do spryskiwaczy?
Najłatwiejszym sposobem jest oczywiście zagrzanie naszego samochodu. Możemy zaparkować go w słońcu, choć najlepszym sposobem będzie wstawienie go do ogrzewanego garażu. Można także przejechać kilkanaście kilometrów, aby silnik odpowiednio rozgrzał całą komorę. To powinno pomóc rozmrozić płyn. Jeśli zacznie pryskać na szybę, od razu wypsikajmy go całego, aby kolejnego dnia nie musieć powtarzać całej procedury. Następnie należy dolać zimowego płynu do spryskiwaczy, którego temperatura zamarzania jest niższa.
Płyn do spryskiwaczy jest rozmrożony, ale dalej nie działa
Jeśli twój płyn do spryskiwaczy zamarzł i nawet po rozmrożeniu układ spryskiwaczy nadal nie działa, należy sprawdzić jego integralność. Podobnie jak zamarznięcie pełnej butelki z wodą może spowodować jej rozerwania, tak samo zamarznięcie układu spryskiwaczy może doprowadzić do uszkodzeń. Jeśli płyn zamarzł, może dojść do uszkodzenia pompy, rozerwania przewodów lub uszkodzenia dysz. Te elementy mogą spowodować nieprawidłowe działanie całego systemu.
Jeśli znajdziesz wyciek ze zbiornika, jedynym sposobem będzie wymiana całego zbiornika. Jeśli po napełnieniu wciąż nie będzie działać, możesz przystąpić do sprawdzenia reszty układu. Najlepiej zrobić to z drugą osobą. Poproś pomocnika aby włączył zapłon i co chwila uruchamiał spryskiwacze w krótkich seriach. Umożliwi to osłuchanie pracy pompy. Jeśli silnik pompy jest dobrze słyszalny, oznacza to, że pracuje ona dobrze. Jeśli jednak nie będziemy go słyszeć, konieczna będzie wymiana.
Warto sprawdzić także przewody prowadzące płyn z dysz wylotowych. Wiele z nich może być ukrytych pod błotnikami lub innym wyposażeniem. Dobrą metodą znalezienia wycieku może być uruchomienie spryskiwacza i szukanie wycieku.